de filosoferende pelgrim ;o))

21 juli 2017 - Palas De Rei, Spanje

van portomarin naar palas de rei

ik heb dus geslapen als een roos, ik werd om 5.30 uur wakker omdat ik moest plassen en wilde eigenlijk wel weer terug kruipen! heb ik ook even gedaan voor een 1/2 uurtje, even bijtrekken na gisteravond. ik heb ook voor het eerst sinds de hele camino met een deken geslapen! het was dus koud vannacht en het was koud vandaag, nou ja koud en koud is twee! maar ik ben ondertussen zo gewend geraakt aan de hoge temperaturen dat ik me nu zo voel als norinda in nederland ;o)) vanmorgen toen we begonnen was het iets van 13 graden en ik denk dat het al met al niet warmer is geweest dan een graadje of 20! zie je wel, koud! de zon brak wel door maar we lopen nu in de groenste regio van spanje, veel bomen dus met veel schaduw ;o(( als je het nodig hebt is het er niet en als je het niet wil dan….. ;o)) evengoed lekker gelopen daardoor, door het lopen krijg je het wel warm maar ga je even zitten dan koelt het ook gauw af, zelfs in de zon gaan zitten om het warmer te krijgen! het moet niet gekker worden.

we waren om 7 uur al op pad en ik heb onderweg een ontbijtje gedaan. ik vond het daar erg druk, zei dat ook tegen de uitbater en die ging van moahhh valt wel mee!

het blijft druk, hele families en groepen vrienden lopen de camino de laatste 100 kilometers voor het einddiploma ;o)) je ziet weer net als bij alle starters dat ze problemen krijgen. ze willen te snel en daardoor spierpijnen en blaren door de ongeoefendheid. wel goed voor alle smeerpijnstillers zoals ibuprofen en voltaren cremes. ze werken totaal niet maar het placebo effect is dusdanig dat ze er bij zweren, ik zie ze complete tubes leegknijpen ;o)) en maar smeren, goeie business! ze verdienen fortuinen met iets wat totaal niet werkt!

wat we ook zien is dat er veel bussen en heel veel taxi’s rijden, ze scheurden ons aan alle kanten voorbij! gie zag ze zelfs in- en uitstappen en dan gaan lopen. dat noem ik dan wel weer cheaten!

wat ik wel jammer vind is dat ze er zo’n puinhoop van maken! ze mollen dingen, bekladden alles waar ook maar een kladje op kan. je ziet ook echt overal wc papier liggen terwijl er toch genoeg wc’s zijn onderweg, jammer, heel erg jammer! je hebt bijvoorbeeld van die wegwijs betonnen palen, daar staat of beter gezegd hoort een bordje op te staan hoeveel kilometers (tot 3 cijfers achter de komma zelfs) het nog is naar santiago, ze zijn er dus allemaal afgesloopt! leuk als souvenir voor thuis waarschijnlijk!

vandaag tom weer gezien, gisteren ook al maar toen niet gesproken met hem. dat was die amerikaan die spaanse les gaf in new york en zijn achillespees gescheurd had. hij loopt nu al een stuk beter! later op het terras in palas de rei nog een paar biertjes gedronken met hem. daar was ook cedric, een leraar filosofie, van reunion, een eilandje vlak bij madagascar! was erg gezellig! leuke gesprekken met veel humor en alle talen door elkaar heen. cecilia kwam ook nog even langs met een tas vol met van diezelfde pijnstillende cremes en paracetamol etc. ze had erge last van haar voeten en had vandaag ook rustig aan gelopen daarom, die ging vervolgens op zoek naar een hamburger ;o)) ze had proteïnen nodig zei ze ;o)) of ze hem gevonden heeft weet ik niet.

ik heb dus, door het terrasbezoek, pas laat mijn wasje gedaan ;o(( hoop dat het morgen droog is. ik denk het wel, het hangt te drogen in een afgesloten glazen serre die ik heb bij mijn kamer en waar de hele dag de zon op geschenen heeft, lijkt wel een oventje daar.

vanavond met de australische vrouw gegeten, we zijn haar gisteren tegengekomen in het hotel waar we sliepen. toen ik gisteren eindelijk thuiskwam zat will met haar en de australische man te eten, erg praterig en gezellig. ik ben eerder weggegaan, ik was moe en wilde lekker onderuit op bed, met mijn benen omhoog! heerlijk! we hebben vandaag weer eens wat meer kilometers gemaakt en dat voel je toch wel weer. morgen nog meer, 28 kilometers! we gaan pas om een uur of 8 weg omdat ze zeggen dat het morgen regent tot een uur of 8. ik zie dus nu net dat het alweer aangepast is, geen regen meer! :o)) ongelooflijk zoals dat tijdens de camino is gegaan, ze dreigen echt met van alles en puntje bij paaltje gebeurt er niets, raar hoor.

hasta luego!