groot wild ;o))

27 juni 2017 - Viana, Spanje

van los arcos naar biana / viana

lekker vroeg op, nou ja lekker, het lukte me niet om echt wakker te worden :o( will had weer rioleringsproblematiek! dus we vertrokken later dan gepland. wel, kut is in deze niet echt toepasselijk, maar toch! echt niet lekker al die krampende lozingen!

heerlijke koelte verwelkomde ons toen we de deur uitstapten. wat ook erg aangenaam was dat de rest van de pelgrims blijkbaar een uitslaap-dagje hadden want ook daarin was het een aangename verrassing! we hebben ze wel gezien, minder in aantal,  maar heel verspreid over de dag, heerlijk! ik heb echt genoten vandaag, de koelte, de rust en het groot wild ;o)) het grootste was wel een konijntje, totaal niet bang, op 5 meter afstand zat ie iets van de grond op te peuteren.

we begonnen vrijwel meteen met een kaarsrecht pad, kon zo maar een oude spoorlijn zijn ;o)) er waren veel, héél veel slakken, echte kamikazeslakken. het pad was nogal breed en dus moesten ze een eind over een zandpad slijmen, lekker uitdrogend lijkt me :o)) daarnaast auto’s en wandelaars die ze kapot rijden en lopen, ik moest echt opletten vanmorgen. menig slakkenlijk tegengekomen, waar de vele mieren dan wel weer heerlijk stukjes af zaten te bijten, een waar feestmaal!

is vegetarisme iets natuurlijks? er zijn planteneters onder de dieren natuurlijk maar niet veel. en één van de essentiële vitamines is B12 en die krijgen wij als mens alleen maar naar binnen door iets dierlijks te eten waarbij onbevruchte eieren de enige leverancier voor vegetariërs zijn. veganisten moeten het zelfs via vitamine preparaten tot zich nemen. rare wrede wereld! hoezo zijn al gods schepselen onze broeders en zusters, inclusief de dieren, volgens franciscus van assisi dan! als we toch vlees of eieren moeten eten om te overleven, is het een beetje inconsequent van onze lieve heer, hij die ons schiep naar zijn evenbeeld ;o)

weer een paar steile klimmetjes waarvan ik er een paar in hoog tempo genomen heb met een nederlandse vrouw van 45 jr. ze was op wereldreis en dit was er een onderdeel van. zij was in parijs begonnen. goed gesprek gehad over dood en werken en vrij zijn of de tijd voor jezelf nemen. zij heeft haar moeder en zus vlak achter elkaar dood zien gaan, met haar vader weinig contact en daar kon ik wel aan refereren ;o) beiden zijn we tot de zelfde inzichten gekomen in ons leven, ieder op zijn eigen manier! ik heb haar laten gaan toen ik het idee had dat ik te ver vooruit was gelopen op will, dat was bij een pitstop mogelijkheid op een heuvel, in een groen deel van het traject. lekker weer schoenen uit, poten omhoog en luchten maar, ze stinken trouwens niet hoor, alleen zweterig ;o)). ik zit dus nu iedere keer aan de aquarius een soort kant en klaar isotoon ors drankje. niet te zoet en levert toch suiker en kalium en zout. nadat will gearriveerd was en weer verder kon zag ik een flesje staan ;o)) met een embrillo (sleedoorn) drankje, pacharan, een digestief. smaakte zo ook goed en van de verkoper kregen we zelfs nog een bekertje extra :o)) al jodelend ging het weer verder, heuveltje op en heuveltje af. ondertussen was de bewolking vertrokken en de laatste 5 km in de brandende zon nog wat steile beklimmingen gedaan. daar nog een zuid-koreaan tegen het lijf gelopen, 21 jaar en net klaar met militaire dienst (3 jaar!) die hier was gaan lopen om over zijn carrière na te denken, hij studeerde op de uni ict software talen, te moeilijk, en wilde wat anders maar wist niet wat.

de weg vandaag was erg afwisselend qua hoogte en begroeiing, meer groen qua bomen en dus schaduw, natuurlijk de graanvelden, maar er komen ook steeds meer druivengaarden bij, met mals groen blad en we zien de druiven rijp worden, net zoals de bramen trouwens. die groeien hier ook in overvloed dus als ze rijp zijn mijn bakje maar eens goed vullen en later opeten, als dat bakje vol komt dan! ik kan me van vorige keren herinneren dat er meer mijn mond ingingen dan de emmer die ik in al mijn enthousiasme mee had genomen :o(

bij binnenkomst in viana zaten er een paar meisjes in een speeltuin die ons frambozensap aanboden, mooi hè, voor pelgrims die dorstig waren :o)) viana / biana is ook weer een oud stadje met moderne buitenwijken, met een gigantisch grote kerk die ook weer eens dicht was natuurlijk.

eerst op terras maar wat gegeten en gedronken en toen op naar onze rustplaats voor de komende dagen. een goed hotel met grote kamers en een ligbad! ik ben er maar meteen in gaan liggen :o))

een goed eind van een leuke dag! ik voelde me weer als herboren en dat na een toch al mooie dag!

‘s avonds een resto’tje waar wel 5 keuzes waren in vega menu’s, voor will heaven on earth ;o)) ik vond het meevallen, de inktvis-ringetjes waren erg lekker maar de rest, moahhh. het eten en drinken is hier trouwens spotgoedkoop vergeleken met nederland.

we worden ook hier weer meteen herkend als pelgrims. ook als we zonder rugzak lopen, wel grappig. in restaurants komen ze nu meteen aan met het pelgrimsmenu, goedkoop 3 gangen menu voor 10 tot 12,50€ je moet vragen om het andere menu ;o))

lekker vroeg naar bed gegaan,

hasta la manaña,