can do ;o) did it! :o))

16 mei 2017 - Châtelus-le-Marcheix, Frankrijk

van bénévent-l'abbaye naar châtelus-le-marcheix

vanmorgen vroeg vertrokken, 7 uur, het zou warm worden en we moesten een kleine "can do" beklimmen. 300 meter omhoog! naar 700 meter hoogte.

mooie wandeling door bos en bos en bos, heerlijk. was wel een lange klim omhoog, soms wat steiler maar continue omhoog! dat is ook zoiets, de paden waar we op wandelen;

je hebt plat! vals plat! hobbelig plat! hobbelig vals plat! steil plat! hobbelig steil plat! en dat is dan de basis. deze komen dan in allerlei variaties voor met hoog gras, nat of droog, bomen die omgevallen zijn, waar je wel of niet onderdoor of overheen moet ;o) dat hoort er allemaal bij :o)

toen het echt warm begon te worden waren we al boven aangekomen. er was daar een dorpje van een paar huizen en een kerk. de kerk bekeken, want hij was open! klein kerkje met weerspiegeling van licht door glas in lood op het doopvont en er stond wel een raar beeld van een of andere heilige, nou het beeld zelf niet maar de stier/koe die aan zijn voeten lag. er zaten allemaal naalden en spelden in zijn lijf gestoken :o) internet leerde dat het door trouwlustige dames gedaan wordt, die spelden en naalden dan, ze zijn daarna binnen een jaar getrouwd is het verhaal :o))

de lunch buiten op het grasveld rond de kerk gedaan, er stonden een paar bankjes mooi in de zon. ik een pain aux raisin, niet de beste maar wel een 7+ ;o) will zit aan de chausson aux pommes (franse appelflappen in bladerdeeg) en maakt daar een studie van :o) ik nog wat melk erbij en even lekker in het zonnetje gezeten en gelegen, will met benen omhoog! had ze gelezen bij een verstokte traveller op zijn blog. er stond ook nog aan het begin van het dorp een "lantern de la mort" daar hesen ze of onstaken ze een vuur in als er iemand dood was gegaan zodat de ziel de weg naar het licht kon vinden!

vervolgens begon de afdaling, over mooie paden door en langs de bosrand. of die ook 300 meter was, ik weet het niet. als toetje kregen we in ieder geval op het laatste moment nog een klein klimmetje :o)

we kunnen er niet omheen, nou ja, kan wel, maar dan moet je over autowegen willen lopen en het is juist leuker om die moeite te moeten doen, de bevrediging is dan 100x mooier, zeker als er dan een biertje voor je klaar staat aan het eind :o)) maar we zijn nu toch in een gebied aangekomen waar we moeten en zullen, klimmen en dalen. wel prachtige vergezichten en mooie afdalingen, bij het stijgen ben je voornamelijk met de grond bezig, het is vermoeiender, je loopt langzamer en bent continu op zoek naar waar je je volgende pas neerzet. bij het dalen gaat dat ook wel op maar nogmaals voor mij in ieder geval werkt de nepalese voeten methode erg goed! will heeft wat last van haar knieën en dat merk je dan met name bij de daling.

we hebben nog een uurtje in wat warmer weer gelopen, maar doordat we naar beneden gingen viel dat allemaal erg mee. we waren als eersten bij de gîte, niet moeilijk te vinden, klein dorp en we moesten tegenover het postkantoor zijn alwaar in de brievenbus de sleutel zou liggen en dat klopte! toen we net aan het installeren waren kwamen de denen binnengewandeld, die waren niet de heuvel overgegaan maar onderlangs, 1 km minder maar wel bijna continu over de autoweg, niet  mooi wat mij betreft, maar iedereen maakt zijn eigen keuzes.

zitten nu allemaal ons eigen ding te doen, de denen proberen een vlucht naar huis te boeken waar ze dan weer een creditcard met extra beveiliging voor nodig hebben (en die hebben ze thuis laten liggen) weet niet of ze het al opgelost hebben, de 2 francaises kwamen laat binnen, wel de heuvel overgegaan maar een van hun kan niet zo snel, allemaal blaren en overal pleisters :o) die nemen morgen een korte dag en gaan dan in een gîte op een camping bijkomen, wij, net zoals de denen gaan voor de 29,5 kilometer heuvel op heuvel af :o(

morgen dus weer vroeg op, het wordt weer warm, het nadeel hiervan is dat we voor morgenavond al een weerwaarschuwing hebben, er kan meer dan 40 mm water vallen! onweer? we gaan het zien! de weersverwachtingen zijn hier erg lastig, in crozant zouden we ook de hel op aarde beleven maar daar zaten we, klaar met een fles rosé, te genieten van de dreigende luchten die er aankwamen, waaide alles zomaar langs ons heen. ik lees het meer op blogs, moeilijk het weer hier te actualiseren, we gaan het zien en beleven het als het plaats vind, nat of droog!

straks nog even koken, pasta met vis of vlees, de helft van de boodschappen is er niet of moet nog komen, voor will niet echt prettig als vegetariër!

bon nuit et á demain, xx

1. Hendri:
    16 mei 2017
    Dat wordt een lange wandeling; houdt moed en geniet en succes gewenst.
  2. Henk Bieze:
    17 mei 2017
    Gaat lekker! Wat ik me afvraag: om de hoeveel tijd (of kilometers) pauzeren jullie, en hoe lang?
  3. Willy:
    17 mei 2017
    Ha die Henk, Roel is alweer druk met z'n volgende blog dus ik antwoord ff: Vandaag een lange hete dag van 30 km., eerste stop na 10 km omdat daar een terrasje was, half uurtje met broodje en koffie, na 20km weer broodje en koffie op terrasje, toen we nog 4 km moesten plotseling bankje en een appeltje. Maar het is dus heel afhankelijk van wat je tegenkomt en als het regent heb je pech. En die ezel zei "je t'aime", was een mannetje en hij heet Ane. X
  4. Ella:
    18 mei 2017
    Hoi Roel en Willy, wat heerlijk om zo elke dag een stuk te wandelen dwars door Frankrijk.
    Prachtige foto's, alles lekker groen. Nog maar 1500 km!!! Nog heel veel plezier.
    Groet Ella