druk druk druk, wel gezellig!

4 mei 2017 - Ainay-le-Château, Frankrijk

waar begin ik! lastig, veel gebeurt vandaag.

laten we maar gewoon bij het begin beginnen, opstaan, cor en rina waren erg vroeg en niet echt stil! ze wilden voreg op pad en dus maar om 6 uur de wekker gezet, iedereen de wakker! daarna stommelen en troep verzamelen, trap op trap af en maar weer op, want dat ene laf g toch echt boven. het us een verbouwde stal en voor arme pelgrims, dus niet verbouwd naar de nieuwste inzichten op geluidsdemping :o(

toch nog gezellig met ze gegeten, hoezo vroeg weg, ruim 2 uur bezig met voorbereiden :o(

wij rustig aan, alle tijd van de wereld. toine kwam zelfs al met de stofzuiger aanzetten vam jongens, eruit! :o) was wel gezellig met toine en annie, brabants stel, gemoedelijk en leuke humor, droog maar effectief!

toen we de deur uit liepen was de mist al opgetrokken en zijn we via het stadje en met de app (maps.me), tip van cor, brood halend de route even verlatend en verder weer opgepikt.

lekker gelopen in het begin, niet te koud, niet te warm en vlakke wegen, heerlijk!

kasteeltje erbij en plaatje was helemaal frans complèt.

en dan toch weer tig kilometer die "canal de berry", weer ongelijkmatig, graspollen en kuilen etc etc. wat sluisjes later en hele warme voeten bij een brug maar gaan zitten om te lunchen, baquet met boter en kaas.

terwijl we zaten te kauwen kwam er een auto aangereden en stapte er een man uit die meteen van wal stak en in het frans / engels tegen ons begon te praten over hoe en wat, hij begreep al dat we pelgrims waren en waar we heen moesten, samen met will over een wegenkaart over de motorkap heen :o))

hij ging uiteindelijk vissen, ik denk snoeken, en wij waren klaar om weer door te gaan.

komt er ineens een hond aanlopen, erg vriendelijk en aanhankelijk, heel anders dan de waakhonden die we tegen komen achter de hekken bij boerderijen, en ging achter will staan. even later begrepen we waarom, er stopte een auto en eruit sprong een francaise die in het frans begon te blaffen tegen de hond dat ie terug moest gaan naar huis, alles wat er gebeurde, dat dus niet :o)) ze ging zelfs met een tak gooien naar d'r eigen hond :o( uiteindelijk kreeg ze hem zover dat ie een b'tje terug liep en dat vond ze blijkbaar genoeg, tegen ons nog, "zorg ervoor dat ie niet achter jullie aanloopt" in perfect engels, en ja hoor dat is wat ie dus wel deed, nou had will een dazer gekocht om honden weg te jagen die te dichtbij en agressief zouden zijn. wij dat ding gepakt, hij maakt een hoog geluid wat wij niet zouden moeten horen, de hond reageerde er in ieder geval wel op, maar 10 mtr verder was ie weer toondoof, ik erachter aan, maar zo gauw ik terug liep kwam ie weer mee. wij besloten dat we ons best hadden gedaan en zijn maar gewoon door gegaan en hij stopte uiteindelijk vanzelf en liep weer terug, pffffff :o)) ik word dus ook horendol van de dazer, doet gewoon pijn aan je oren, ik! met al mijn doofheid! :o(

na wat dreigende luchten kwamen we bekaf aan bij ons refuge. we waren niet de eersten, toos was er ook ;o)) een vrouw uit drente die erg veel op toos leek, will en ik zeiden tegelijkertijd, toos!

was erg gezellig, 1st in de tabac al 2 leffe blond weg gewerkt. gezellig zitten kletsen met de hospitaliers en verdomd, de braziliaan kwam ter sprake, hij was weer gevonden, hij had zich aangesloten bij toos :o)) hij was dus verdwaald onderweg, er lopen weer verschillende routes door elkaar, verkortingen van verkortingen en zo, maar een pelgrim wordt dus altijd weer gevonden door een andere plegrim. wel zo vertrouwd!

lekker zitten kletsen met iedereen, ook heel snel de diepte in, persoonlijke onderwerpen! maf hoor, of het er voor gemaakt is die hele pelgrimstocht, een saamhorigheid die je niet zo snel vind in andere groepen. ik heb het nog nooit zo meegemaakt in ieder geval.

na het eten, aardappelgratin met spek, salade, met soep vooraf en toetje toe! allemaal gemaakt door een echtpaar die hier vrijwillig 2 weken de boel verzorgd.

vaak zelf ook al de camino gelopen en ook allerhande telefoontjes voert voor ons in het frans met andere refuges en gîtes.

wasje nog even gedaan, ik doe dat dus nu op de volgende manier, hou mijn kleren aan, die gewassen moeten worden, en spring onder de douche, goed soppen met zeep, shirt om de nek draaien en daardoor achterkant ook goed kunnen bereiken, uitspoelen en uitwringen et voila :o))

nu maar weer naar bed, morgen weer vroeg op, sommigen gaan er om 6 uur al uit om vroeg te kunnen lopen, pffff kleine kamer en we slapen er met zijn 6'en, ben heel benieuwd.

het viel dus tegen, slecht geslapen, wij allen! het leuke is dat sommigen denken dat ze niet snurken........ :o) daarbij waren het stapelbedden, die waren zo beweeglijk als de hel, als iemand zich omdraaide was de ander aan het deinen :o)

ik werd dus wakker gemaakt, om een uur of 4, was wel erg luidruchtig aan het snurken op dat moment! dat ik de 1/2 nacht wakker gelegen had van de anderen die snurkten......... :o))