helend water :o)

29 mei 2017 - Saint-Ferme, Frankrijk

van saint-foy-la-grande (le chantier) naar saint-ferme

ik was al vroeg wakker, mijn buurvrouw, een duitse, die van de meditatie moest de trein halen, om 5 uur eruit! en dat is zo'n oud huis redelijk te horen. verder hier geweldig gehad, mooie plaats om even uit de drukte te verdwijnen. toen wij na het ontbijt wilden vertrekken moesten we toch nog even de tuin bekijken, moest! aan de overkant van de weg had ie zijn eigen moestuintje met kruiden, groenten, fruitbomen etc etc en die gebruikt ie dus ook! maakt zijn eigen croissants en brood mjammie! ik kreeg ook nog 2 blondjes mee, voor onderweg zei hij :o) na de eerste war stugge kennismaking gisteren was ie snel ontdooid en kon alles, best wel lastig met die fransen, wij zijn te direct voor ze :o))

even later de weg op en de route vervolgend naar saint-ferme, 26 km'tjes ;o) in het begin haden ze spreuken op borden geschreven, zie foto's. en we zaten al gauw middenin de wijngaarden. met mijn enkel had ik toch wel een klein probleem! ik liep echt achteraan en dat kreeg ik ook te horen van 2 vrouwen die in de wijngaard aan het werk waren, met een lach werd mij verteld dat ik toch beter mijn best moest doen :o) op een gegeven moment toch maar de stok van willy ter hand genomen, scheelde wel iets maar ik heb moeite er mee te lopen, de synchroniciteit van stok bij pijnlijke enkel en dan ook nog om je heen willen kijken, want we zijn hier wel voor ons plezier nietwaar, vind ik erg lastig! ook wisselen met de stok van linker naar rechterhand en dan weer op tijd steunen, pfffff lastig hoor! will moest dus regelmatig wachten op mij ;o) wat ze ook deed! ik was al bezig met allerlei scenario's te bedenken, want de pijn werd steeds erger, met name bij het afdalen en de boeren hobbelwegen met graspollen etc. onderweg toch nog even tijd gehad om een virtueel veldboeket te maken voor femke, dochter van will, heb dus eerst bloemen geplukt. ze is verhuisd naar haarlem.

in het eerste stadje wat we tegenkwamen zat will al te wachten op mij bij de mairie, schoenen al uit en lekker op een muurtje liggend. ik ook gauw mijn schoenen en sokken uit, lekker even de voeten op laten drogen. even later hoorden we stemmen, er kwamen mensen aan en toe ze om de hoek kwamen bleken het 2 pelgrims te zijn, stephan en een nieuwe, die nu voor 4 weken weer een etappe aflegt. was leuk om stephan weer te zien, lekker gekletst, even later hoorden we stemmen en gekletter van stokken  en ja hoor, roy en de franse meiden kwamen er aan, het werd nog gezellig, grote groep zo, later zijn we elkaar weer kwijtgeraakt, iedereen heeft toch zijn eigen tempo.

ik kreeg het advies van stephan (hij had het weer van een fransoos die het weer.....) om meer water te drinken om mijn enkel probleem te tackelen, ik kon de link niet echt leggen maar goed, ik ging het proberen! samen met de stok van will en mijn schoen wat losser geveterd. ik dus weer achteraan, enkel werd er niet beter op :o( maar toch vlak voor pellegrue gebeurde er iets, ik moest plassen van dat vele drinken en na het plassen stapte ik de weg op en verrek! de klachten waren een stuk minder! het wassende helende water, toen al 4 liter? de stok? mijn minder strakke veter? alles bij elkaar? zeg het maar, maar ik was blij!  pellegrue, bereikt en aldaar zaten will en stephan en heiko op het plein voor de mairie alwaar ik mijn waterzak weer bij heb laten vullen! vandaag dus 6 liter water weggewerkt, makkie! ik zweet ook heel veel dus heb het ook wel nodig en afgelopen dagen toch te weinig gedronken met die hitte.

ik ga dus nu gewoon meer drinken en als de zak leeg is bij het eerste het beste huis vragen om meer water, doen ze over het algemeen niet moeilijk over hier.

uiteindelijk als eersten van de groep aangekomen in de gîte, na eerst de abbeye nog even bekeken te hebben. lekker gedoucht en wat sociaal pelgrims gedrag vertoond :o))

roy hebben we niet meer gezien, die moest 30 km lopen vandaag en besloot om de autoweg maar weer te pakken. ik lees op zijn blog dat we nog niet van hem af zijn, ik ben benieuwd ;o)

na de gezamenlijke maaltijd en gezamenlijke afwas nu tijd voor de blog, en straks maar weer lekker naar bed ;o))

raar leven van een pelgrim, je wordt wakker, ontbijt of niet en doet onderweg na een bakker bezocht te hebben, gaat lopen, geniet van de omgeving of wil snel ergens zijn of kilometers maken, komt aan, na de nodige ontmoetingen en gesprekken onderweg met lokalen of medepelgrimmers, gaat douchen en je wasje doen, blondje, wijn en eten, afwassen en je privé dingetje doen en dan maar weer naar bed en dat elke dag, week in week uit ;o)) komende vrijdag komme we aan in bazas en gaan daar de schoenen van will proberen te laten maken en tegelij een dag rust nemen! lijkt me wel eens lekker, ook mijn enkel kijkt er naar uit! de klachten zijn dan wel minder maar hij is wel dikker dan de andere en nog steeds gevoelig alhoewel ik er en stuk beter op loop dan de laatste dagen, wat ik dan weer probeer te vertalen in te snel willen lopen waar ik dan ook meteen weer voor afgestraft word ;o) will heeft vandaag zo maar ineens blaren! die zijn door behandeld door patricia, doorgeprikt en leeg gedrukt en nu opdrogen zonder verband

á tout á l'heure,

1. Hendri:
    29 mei 2017
    Lijkt me heerlijk om na zo`n wandeling je schoenen uit te gooien. Kom je ook langs Lourdes in geval van nood? Misschien is er in Bazas behalve een schoenmaker ook wel een apotheek. Geniet maar lekker van je blondjes en van al het moois dat op je weg komt.
  2. Louise:
    30 mei 2017
    Je foto's zijn prachtig... ik zou haast denken dat je je pijntjes zou vergeten door al dat mooie aanzien.. maar dat zou te mooi zijn als het zo zou werken... loopt er niemand mee die evt een reiki behandeling zou kunnen toepassen...?? Nou mij rest enkel nog je sterkte en vooral plezier te wensen.. mooie dag weer Roel.. zoen.
  3. Roel:
    30 mei 2017
    lourdes hebben we al gehad helaas, was een klein dorpje onderweg ;o)) we moeten er doorheen, roy heeft je advies gehoord hendry, hij had zijn stokken laten staan en die krijg ik via patricia voor 2 dgn en dan zien we roy weer in bazas. daar ga il zelf op zoek naar stokken.
  4. Roel:
    30 mei 2017
    ik zou zo graag een reiki / massage behandeling willen louise! heerlijk lijkt me!! maar ondanks alle pijntjes en zeertjes nog steeds naar mijn zin! ook deze shit gaat voorbij :o)) kan toch ook op afstand patricia?