la forêt disparue

7 juni 2017 - Gaillères, Frankrijk

bourriot-bergonce naar gaillères

kleine wereld, er kwamen dus 's avonds nog 2 mannen binnen, vrij laat, wij hadden ons eten al op, toen ik naar binnen liep, ik had al gehoord dat ze nederlanders waren van jackie, vroeg ik waar ze vandaan kwamen, uit 't zand! het was een bollenboer, jonge gast nog, van alliance, de spilletjes kende hij wel :o) zandgrond en bollen, wereldwijd, europawijd in ieder geval dus!

het bos dus! moah! we zijn te goedgelovig, valt ook wel weer mee hoor ;o)) maar, ik had toch even eerder op de kaart moeten kijken voor ik mijn plaatje van bos geprojecteerd had in mijn hoofd, veels te hoge verwachtingen! het is er wel het bos, maar wij lopen aan de rand ervan en die is niet zo indrukwekkend! toch maar eens terug met de auto heen en er echt induiken! goed, aan de rand dus, veel open vlaktes, gerooid bos, waar dan hele velden met varens tevoorschijn komen, het staat er echt vol mee, een varenoverkill ;o)) nou is dat in bos best normaal dat je een tapijt van varens onder de bomen tegenkomt, maar hier staan ze ook massaal in de (hete) zon te stoven op de pas gerooide open plekken, bijzonder!

we hebben ook nog een kilometertje omgelopen voor een bijzonder kapelletje wat dus gesloten was! het was een kapel/kerk voor pelgrims naar jeruzalem volgens will's vertaling. wel vreemde plek, zou je meer in het oosten van frankrijk verwachten. misschien een startplaats? we konden de sleutel ophalen in een dorpje 2 km verderop ;o) tuurlijk!

vandaag dus weer die spoorlijn disparu, we volgen hem nou al een paar dagen en gelukkig mogen we af en toe eens links en rechts ;o) wel heel veel brede rechte paden daardoor en ook daardoor weer veel ruimte voor wat filosofisch gecontempleer, heerlijk om te doen! het is anders dan piekeren, hier laat je het komen en je volgt /  bekijkt de gedachtentrein zonder er wat voor oordeel dan ook maar over te vellen, het is wat het is. daar kun je dan spelletjes mee doen, je laat het een tijdje gaan en vervolgens ga je terug associeren, hoe kwam ik op deze gedachte, associatie? of niet? anti dementie training pur sang met verrassende openbaringen ;o)

vandaag dus 27 km gelopen uiteindelijk, dit alles doordat er een gîte niet reageerde waardoor will een andere oplossing moest zoeken, en wat voor een. we kwamen bij martine terecht, even buiten gaillères, (etape le chemin vert, martine guerinet, 1616 route de bougue, gaillères 40090, 0681258359) mooi huis met kelder waarbij de kelder omgebouwd is tot gîte met veel slaapplaatsen, zoveel dat ik zelfs een eigen slaapkamer had, jackie en antoinette waren er al eerder en hadden haar verteld over mijn ronfle ;o( maar ik heb er dus nu ook de voordelen van, een kamer apart voor mij! heerlijk plekje en voortreffelijke hostess, goede kok ook, zelfs vega, will was blij verrast!

onderweg kwamen we nog een dorp door met een klein oud kerkje, ik natuurlijk kijken of ie open was en wat denk je, nee dus! ik weer terug door de poort die niet goed sloot, ik proberen om dat ding dicht te krijgen en dat geeft best wel herrie, het is allemaal oud spul met hout, krakerig en metaal op metaal. hoor ik op een gegeven moment een stem, ik omdraaien en niemand zien, nog eens goed scannen en ja hoor achter een heg aan de overkant van de straat staat een mannetje te briesen, ik er heen en in mijn beste frans van le porte ne pas bien fermé maar nee, ik begreep dat hij zag wat hij zag en dat ik een vandaal was die de boel kapot wilde maken :o( echt niet dus! hij spuugde helemaal! ben maar doorgelopen na een paar keer doucement gezegd te hebben, hij kwam niet achter me aan in ieder geval :o)) ik was eigenlijk nog best wel boos op hem, hij zag alleen maar dat wat hij wilde zien, ik ken nog zo iemand van vroeger en daar heb ik ook helemaal geen contact meer mee! onze lieve heer heeft vreemde kostgangers! en daar ben ik er ook een van ;o))))))))))

niet veel later nog een kerk in bostens gezien, die was wel open! en een hele mooie ervaring, je moet er naar binnen als je er langs komt, ik ga niet vertellen waarom, maar een goede luisteraar..... en kijker / lezer..... kan hem invullen!

in het bos, nou ja bos, kwam ik ook nog een schedel van een everzwijn tegen, lag op een boomstronk naast het pad, waarom? ik weet het niet er tegenover was een ingang naar een aloëvera boerderij, die combi kon ik verder ook niks mee, hij was wel heel mooi wit uitgebleekt, geprepareerd, net als het zand in het bos, ook hagelwit, alleen geen water om te zwemmen in de buurt.

het was wel mul lopen af en toe, ik kreeg een b'tje associaties met strandzesdaagse (zelf nooit gelopen) het klimduin, gelukkig niet tegengekomen het was allemaal vlak daar, in deze hitte en dan nog heuveltje op, moet er niet aan denken. ik kon 's morgens ook de warmte van 's middags al voelen, gelukkig heb ik ORS gekocht om de zouten aan te vullen, ik merk wel dat ik er baat bij heb. alleen water drinken en veel zweten is niet goed, je verliest een hoop zout ongemerkt, het is best wel een droge hitte dus je zweet meer dan je merkt, het droogt snel op! 's middags ook mijn paraplu weer gebruikt, yes! scheelt enorm in de warmte, beter dan een hoedje of petje, wel extra gewicht maar het is het waard!

á tout á l'heure,

Van reisblog naar fotoboek