pas de coquilles st jaques :o)

22 mei 2017 - Thiviers, Frankrijk

van la coquille naar thiviers

gisteravond lekker vegetarisch gegeten bij de familie morain, amerikanen, ze waren klaar met amerika! zij had frans gestudeerd, ik heb het niet gevraagd maar ik denk dat haar voorouders misschien wel uit noord-oost frankrijk kwamen. ik zag in ieder geval een foto van een ouder stel hangen in volledige klederdracht! maakt ook niet uit. ze gaf dus les in frans aan engelstaligen en engels op de franse middelbare school. hij was fulltime huisman, alleen vandaag had zij gekookt, 2 lekkere quiches met chèvre en groenten, heerlijk. ze deden zelf ook mee aan het vega eten, voor hun nieuw want, nogal gesteld op vlees en kruidig. ik dacht toen we binnenkwamen dat ze misschien nogal strak in de hereleer waren, want ze vroegen of we wat wilden drinken en toen wij bier zeiden keken ze elkaar aan en toen zei hij heel zuinig dat dat waarschijnlijk wel kon, zij liet de beslissing aan hem over! was dus een verkeerde veronderstelling, het waren geen bierdrinkers en ze hadden maar 3 bier in huis bleek later, aan tafel werd er wijn gedronken, door will, bedenk ik me nu :o)

toen ze er kwamen wonen hadden ze nog nooit van st jaques en de pelgrimsroute gehoord, nadat ze een paar pelgrims gesproken hadden besloten ze om maar een gîte te gaan beginnen en misschien zelf nog eens te gaan lopen, wat ik hem met zijn manke knie (ook een motor ongeval op jonge leeftijd) niet gauw zie gaan doen, misschien mountainbikend!

weer eens laat naar bed, 22 uur! maar heerlijk geslapen, aan één stuk door tot 8 uur, had het wel nodig ook, 2 dagen van 30km voel je wel :o( lekker gedoucht en daarna ontbijt, nog even wat chit-chat en een foto voor het huis, die maken ze van alle pelgrims die er slapen voor in het gastenboek.

toen we wegliepen zagen we een giga zwarte lucht aankomen en will en heidi (voorouders ;o)) zeiden nog van het blijft droog en dat deed het dus ook, raar weer hier hoor, je ziet het aankomen en het lost voor je ogen weer op, een paar spetters is alles wat we gehad hebben. niet eens de poncho kunnen gebruiken ;o(

lekker gelopen, lekker sloom ook! we hoefden ook niet zoveel km's te maken, 18 km ongeveer, we hadden dus de tijd aan ons zelf! met name het heuveltje op (wel raar hoor, voelt als berg voor ons ;o)) maar goed, heuveltje op, heel langzaam, bewust nepalees loopje! heerlijk, de inspanning en de sloomheid daarbij geeft je nog meer het gevoel van hier en nu, elk steentje, elk vallend blaadje, elke voorbij zoemende, wesp, elke spetter etc registreer je! heel mooi om dat te ervaren, de rest van de wereld en alle beslommeringen zijn dan weg, het nieuw, ik krijg het nog via de mail maar ik lees het niet eens meer. hoop niet dat het straks een grote shock zal zijn, de terugkeer naar de gewone wereld, want ik heb echt wel het gevoel dat ik er nu buiten sta, ondanks dat ik via deze blog en allerlei multimediale kanalen contacten heb met die wereld.

bij aankomst in thiviers de kerk bekeken, er was waarschijnlijk net e  en soort van dienst geweest voor een stel, de stoelen aan het gangpad waren versierd met bloemen en bij het altaar stond fatima (uit portugal, ook een bedevaartsplaats, ten noordoosten van lissabon) op een plateau met kaarsjes er om heen. gingen ze met een wens? waren ze net terug na een wens? we weten het niet.

bij de vvv laten vragen naar een plek op de camping en die was er, mooie plek, maar ligt in het dal achter thiviers :o(( nu dus de afdaling na 1st boodschappen voor het avondeten gedaan te hebben en morgen beginnen we dus eerst met een flinke klim om weer op de route te komen.

nu wel lekker hier op de camping, erg rustig en we zitten maar met zijn 2en in een chalet, speciaal voor pèlerins, wel zo rustig alhoewel will daar vannacht wel anders over zal denken! misschien toch tijd om alleen maar privé gîtes te gaan boeken met gescheiden kamers :o))

vandaag ook nog een ree de weg over zien schieten, ineens was ie daar, zo'n 100 mtr voor me, en voordat ik ook maar dacht "foto" was ie aan de andere kant van de weg het bos alweer ingesprongen, wat zijn ze snel!

nu een voor jullie ;o)) une étreinte chaleureuse pour tous

1. Roel:
    22 mei 2017
    none taken, louise :o))
  2. Louise:
    22 mei 2017
    I'll check you later, gator.. ;0))
  3. Ruud:
    23 mei 2017