pays basque

14 juni 2017 - Saint-Palais, Frankrijk

van laàs naar sauveterre-de-béarn en saint-palais

achterin, dat was onze plek vanmorgen. een jonge duitser en ik, de 2 meiden samen met de host van de gîte waar we geslapen hebben voorin. hij had er speciaal voor ons een matras ingegooid ;o) c'est bon! ritje was goed te doen en we kwamen aan in een doodstil dorp. bakker was gelukkig al open en daar dus maar de lunchhap ingeslagen, een chausson de pomme voor will en voor mij dus weer een pain au raisin :o))

dus erg vroeg er maar weer eens uit, het zou vandaag nog warmer worden dan gisteren :o( dat deed het dus ook maar gelukkig pas toen wij al gearriveerd waren op ons eindpunt en lekker onder een plataan in de schaduw met een zuchtje wind aan de lunch zaten :o) nogmaals het leven van een pelgrim heeft zijn schaduwzijden!

gelukkig begon het vanmorgen donkergrijs bewolkt te worden, ik zeg gelukkig (nog nooit zo blij geweest als vanmorgen met die dreigende luchten ;o)) omdat daardoor de warmte van de zon er niet door heen kwam, het was niet koud maar gelukkig niet tropisch warm, nu wel dus, de wolken zijn weg!

het begon rustig, b'tje langs de snelweg en toen het bos in. daar kwam dus een klappertje, omhoog over een bospad, lekker koel maar toch enorm zweten vanwege de inspanning. eindelijk boven aangekomen bleven we eigenlijk wel op hoogte, wat op en neer maar geen grote verschillen! een mooie wandeling vandaag dus en redelijk relaxed door een vrij uitgestrekt boerengebied met witte boerderijen verspreid tussen de akkers. veel maisvelden weer, alhoewel hier pas omhoogkomend vergeleken met een paar dagen terug, later ingezaaid waarschijnlijk.

het gebied verandert weer waar we bij lopen, we kijken ernaar en zien het veranderen. we zitten dus nu in de pays basque en dat merk je aan de mensen, meer spaans qua uiterlijk, huizen zijn weer net even anders, eten veranderd en de taal. we moeten alvast maar spaans gaan oefenen, alhoewel dat in de verste verte niet op spaans lijkt. het is een b'tje vergelijkbaar met friesland in nederland, eigen taal en gewoontes etc en net zo trots op hun afkomst! je ziet het hier overal, het is frankrijk maar l'identité basque wordt fier uitgedragen!

we hadden dus ruim de tijd hier, na het douchen het stadje ingegaan voor weer wat nodige boodschappen. ik was mijn maagpillen kwijt, dus die moest ik wel kopen en wil had nog wat tape nodig voor een nieuwe blaar :o( we moeten toch wat vaker gaan zitten en de schoenen, sokken en voeten laten drogen en luchten. ik heb er gelukkig nog geen last van, de blaren dan en dat hoop ik ook zo te houden. ik hoop dat mijn schoenen het uit houden tot riena er is met mijn nieuwe schoenen anders moet ik nieuwe kopen en inlopen, brrrrrr, nachtmerrie!

verder lekker op terras gezeten, wat ansichtkaarten geschreven en op de bus gedaan, lekkere biertjes weggewerkt en gewoon lekker ontspannen.

daarna, het was alweer 19 uur, terug naar "huis" een mooie, schone en goedkope gîte municipal en wat denk je? bij het wegbergen van de spullen die we gekocht hadden kwam ik mijn maagpillen weer tegen die ik dacht kwijt te zijn :o)) nu dus genoeg tot er een nieuwe voorraad met riena meekomt, die heeft op mijn verzoek ruimbagage bijgeboekt, 20 kilo, anders kon ze onze reservespullen nooit meenemen. het lijkt veel maar er zitten dus 2 paar nieuwe schoenen bij, ik bedoel maar het is meer het volume dan het gewicht, hoop ik ;o))

ik heb ook nog een antwoord van beversport gehad, het is slijtage, hallooooooo dat had ik ook al gezegd tegen ze, maar......... er zit dus geen garantie op de zolen. op mijn vraag of het normaal is dat dit soort schoenen zo snel slijten kreeg ik geen antwoord, ik vind dit echt slecht! ga je naar de winkel om goed in te kopen met advies van die of die schoen is beter voor wat je gaat doen! ik heb dus nu geantwoord op hun mail en wacht het antwoord af, tot nu toe (2 dagen) niks gehoord! het wordt vervolgd! het is nu weer bedtijd aan het worden, nog steeds erg zweterig warm en dat blijft de hele nacht nog wel zo, hoop dat ik een goeie nacht maak. de temperatuur gaat morgen dus naar beneden en dat is wel weer lekker, krijgen morgen namelijk onze eerste echte col te verwerken voor de pyreneeën, ben benieuwd! het wasje is weer droog, klaar voor morgen en dan kunnen we waarschijnlijk weer aan de was, de kleren zijn echt doordrenkt met zweet aan het eind van de route en toch, ik zou het niet willen missen! het blijft mooi om te doen. zwaar! dat wel, maar avec plaisir!

bonne nuit maar weer,

et á tout á l'heure,

1. Josje:
    14 juni 2017
    Wat een avontuur en het medelijden met de blaren ,maag en zere voeten wordt vergeten ( door mij dan ) met het lezen van jullie verhalen en het zien van de mooie foto's. Veilige reis verder .
  2. Louise:
    14 juni 2017
    ... ik leef met jullie mee..! vandaag dag 2 vd avond vierdaagse... 5 km over 2 uur... ;( bloody hot... en een stelletje pelgrims die alleen maar aan snoep kunnen denken.... enorme plakhanden, stront onder mn schoen, ( te laat gereageerd op het "schijtalarm...!) een blaartje door een dubbel gevouwen sokje... Maar dan nu wel genietend v een ijskoud Amsteltje en een kind op bed, die denkt wel honderdmeterkilometer te hebben gelopen... Vroeg naar bed... Houdoe... ;p
    X Louise
  3. Riena:
    15 juni 2017
    Wat een verhaal Louise! Haha!

Roel misschien moet je contact met de fabriek opnemen en dat je ga zeggen dat je het aan alle pelgrims verteld dat zij slechte schoenen verkopen als je geen nieuwe krijgt!
  4. Marcus:
    15 juni 2017
    Ben het met Reina eens. Ik blijf erbij dat dat merk bergwandelschoenen die vanaf Vézelay tot SjPdP hebben gelopen er niet zo uit mogen zien. Vanaf Den Helder tot diep in Spanje à la, dan hebben we een andere verhaal. Maar je gaat nog even doordrammen begrijp ik.