vrije dag in orthez

12 juni 2017 - Orthez, Frankrijk

orthez

vrije dag vandaag, vanwege de onverwachte grote stap die we gisteren gemaakt hebben, heb nog pijn in mijn liezen ;o) echt zevenmijls pas! we hadden natuurlijk vooruit gereserveerd, zoals alle pelgrims nu doen, het wordt drukker en drukker. dus als we vandaag hadden gelopen hadden we gisteren alles een dag moeten vervroegen met kans dat er dan geen plaats was en een heleboel werk waar niemand op zit te wachten!

vrij dus! een rustig dagje, lekker loom geslenterd, nadat we de rugzakken bij ons nieuwe hotel hadden gestald, bij de ouwe kwam de schoonmaakploeg al en we moesten er dus uit, in de pelgrimsgîte is de checkout time van 9 uur al erg laat, de eersten gingen vanmorgen om 5 uur al de deur uit!

eerst maar eens een bakkie op het terras, lekker koel. de temperatuur begon vanmorgen lekker laag met zo'n 18 graden, ook wel eens lekker. hij liep daarna wel weer op naar 25 en werd wat drukkender. maar ach, vergeleken met wat ons morgen te wachten staat is dit niks.

morgen! 33 graden met een gevoelstemperatuur van rond de 40 graden en dan moeten we ook nog eens 19,5 km lopen met een paar lekkere klimmers en dalers erbij ;o( tot aan sjpdp blijft dat ook zo met één dag waar het echt los gaat qua klimmen! we gaan het beleven! de temperatuur daalt dan gelukkig wel naar 22 graden dus alleen morgen wordt het echt heftig!

via de vvv, plattegrond gescoord en maar even wat sightseeing gedaan. de kerk en een oude toren, het enige wat nog overeind staat van een imposant kasteel, we konden helemaal naar boven en kregen daar een magnifiek uitzicht op de weide omgeving. wel jammer dat het heiig was, anders hadden we de pyreneeën al kunnen zien liggen :o(( we mochten 's middags wel terug komen en voor hetzelfde geld nog een keer omhoog, niet gedaan ;o)) hoeveel kun je klimmen op 1 dag.

onderweg terug naar het hotel om de kamer in te kunnen, kwamen we een oude man tegen met een nog echt antiek alpinopetje, zo'n franse, wij van bonjour monsieur en voor we het wisten draaide hij zich om en begon tegen ons aan te kletsen en moesten we mee naar zijn huis waar ie net vandaan kwam en hup naar binnen, hij had een hobby en dat was maquettes maken. van allerlei antieke of voor hem belangrijke objecten in de stad had hij een schaalmodel gemaakt? mooi om te zien en hij was er trots op! hij wou jammer genoeg niet op de foto ;o(( zijn maquettes mochten we wel fotograferen. het was daar echt antiek binnen, wel een b'tje janboel. toen we gekeken hadden moesten we er ook weer uit ;o))  en met een au revoir vervolgden hij en wij ieders ons weegs, zomaar weer een leuke straatontmoeting! in het hotel ingecheckt en meteen wasje gedaan en gedoucht.

even lekker liggen en toen maar gaan lunchen, boodschappen voor eten vanavond en morgen gedaan en.......... ik heb op een weegschaal gestaan! bij de apotheek, vergeleken met thuis 10 kg kwijt! mag nog wel meer af hoor, maar zo ook, dik ;o)) tevreden! verder niet veel gedaan, bakkie espresso op het terras en weer terug naar het hotel. daar lekker met de benen omhoog gelegen om de voeten wat te ontwateren en ontspannen :o)) later nog een broodje en een yoghurtje erin en nu weer op de kamer, geestelijk voorbereiden op morgen, paraplutime denk ik zo maar! morgen om 7 uur ontbijt en daarna snel weg!

bon nuit et tout á l'heure,

morgen weer verder

p.s. nog even over die foto's met die tekens op de kerkmuren. ik denk dat het gildetekens zijn maar dat weet ik niet zeker.

ik heb ook nog 2 foto's in de map hagetmau gezet, 1 geleend van thea en de andere was een poster (karikaturaal) van donald trump, lees de tekst er maar bij, ik vind hem schitterend! heb hem al doorgestuurd naar michelle ;o))

1. Marcus:
    12 juni 2017
    p.s. nog even over de foto's van gisteren: Sint Michael is altijd een engel in krijgsuitrusting die een draak verslaat (zonder engelen vleugels is het Sint Joris/George). Het figuur stamt al uit het oudere Perzië (maw: niet origineel uit joods/christelijke traditie); is in de kunst ook de engel die de zielen weegt op Laatste Oordelen; is een aartsengel (samen met oa Gabriël) (aartsengel is een hoge engel in de laagste engelenorde; cherubijnen en serafijnen zijn de hoogste orde); de draak die verslagen wordt staat voor de duivel uit de eindstrijd (Apocalyps) en is oa patroonheilige van: ambulanciers!
  2. Marcus:
    12 juni 2017
    Ps: De man met schaap (op het veelpas) is niet iets met een offer, maar komt van de parabel van Jezus over de Goede Herder die zich met zijn leven inzet voor zijn schapen. Deze figuur (baardloos, met staf en/of instrument, schaap naast hem) vindt zijn oorsprong in de heidense Orpheus die zijn dieren betovert met zijn muziek. Kan ook met schaap in nek, dan stamt hij van de heidense Mercurius, is het nog steeds van de parabel van de Goede Herder. In beide gevallen is het veelal een oud-christelijke afbeelding.
  3. Marcus:
    12 juni 2017
    p.s. Over die man die zijn eigen hoofd aanbiedt: dat is Dionysius van Parijs ofwel Saint Denis de Paris uit de 3e eeuw n.C. Het is een cefalofoor (=hoofddrager); dé Heilige van Frankrijk; was een martelaarsdood gestorven op Montmartre (= berg van de martelaren), maar met deze lokatie was hij het echter niet eens en heeft zichzelf mèt hoofd naar (huidige) noorden van Parijs gebracht, waar een kerk moest worden gebouwd (nu kathedraal Saint Denis; de allereerste Gotische kathedraal); de beroemdste Franse strijdkreet is: 'Montjoie Saint Denis!' en die term komt (zeer waarschijnlijk) uit de tijd dat men bergen opwierp dmv stenen langs wegen ter lokalisering van de route. Oa door kruisridders langs de weg naar het heidense Spanje, die gingen vechten tegen de heidense Moren. En nu is het leuke: de eerste keer dat men deze term aantreft in geschriften (c. 12e eeuw) is in het Lied van Roeland, Razende Roeland, op weg dus naar Spanje!
    Overigens komt deze hele Camino voort uit (cynisch en kort door de bocht gezegd): 1) een propagandastunt om in deze landstreek het christen geloof te stimuleren/versterken (versus de Islam) 2) werkeloze en dolende kruisridders een doel te geven (= onschadelijk te maken), door ze deze route te laten beschermen en 3) de streek rond de route rijk te laten worden dmv pelgrims (vrijwillig door giften/verblijfkosten en onvrijwillig door ze te tol te laten heffen over bruggen enz. (= de middeleeuwse melkkoe).