wilde bos aardbeitjes

26 mei 2017 - Mussidan, Frankrijk

van saint-astier naar mussidan

onze hostess moest er dus om 5 uur uit om ons ontbijt klaar te maken :o( ik had slecht geslapen, veel zweten, erg warm in de kamer, fan stond aan! luik voor raam kon niet echt open, alleen maar een klein kiertje :o( fan stond ook nog op timer, werd wakker door het zweten om een uur of 3, fan opnieuw aangezet en wat verder gedoezeld tot wekker ging!

weer een echt frans ontbijtje, stokbrood (geroosterd) en jam, vaak zelf gemaakt, heerlijk. vanmorgen eigen gemaakte vijgen, mirabellen en spaanse watermeloen/sinaasappeljam!

ze zat er zelf bij te genieten over hoe wij genoten :o) er was ook nog een soort van muffin, die ik niet uit mocht pakken! want zei ze toen ik bezig was om hem uit te pakken; "de meeste pelgrims bewaren die voor hun lunch onderweg........" :o)) ik heb hem maar weer gauw ingepakt :o))

bij het afscheid 3 zoenen! en, on y va! eerst weer 2 km terug naar het centrum en daar de draad weer opgepakt! dit keer, omdat het zo warm zou worden, tot wel 34 graden en dan hebben we het niet over de gevoelstemperatuur :o(  hebben we de autoweg gepakt. hier in frankrijk kan dat, nou ja, kan dat? je moet wel uitkijken, maar de politie doet er niets aan, er rijden ook gewoon fietsers en mensen laten de hond uit in de berm etc. snelle kilometers gemaakt, in 2 uur ruim de helft van de route afgelegd waar we anders waarschijnlijk wel 4 uur over gedaan zouden hebben, het zijn ook niet de kilometers (deels wel, je loopt via omwegen) maar de hoogteverschillen, op deze route iets van 120 mtr!

we zijn op 10 km van mussidan weer de route opgegaan, eerst even wat cola gedronken in douzac in toen het bos weer in, stukken beter! dit is wat ik wil! niet de autoweg! lekker rustig en veel en veel mooier, weer groen en rust en bloempjes en wilde aardbeitjes, yes! ze waren nog niet rijp, jammer ;o(

vroeg aangekomen in mussidan, na een warme, zweterige wandeling! erg zweterig! mijn paraplu is echt een uitkomst! je loopt wel in de warmte maar het directe van de zon is weg! het was te vroeg voor de gîte. die wordt pas opengedaan om 16 uur, het gemeenthuis is dicht, waarschijnlijk verplichte vrije dag, normaal had je daar de sleutel gehaald.

maar, bij binnenkomst in mussidan over de brug hoorde ik ineens "roel" roepen! roy zat op een terras daar, wij dus daar ook maar plaats genomen en een heerlijke salade met tomaten en chèvre op stokbrood met wat honing er op en onder de grill geweest! later lekker aan een blondje en will een blanche.

will was eerst nog even naar de vvv geweest om te vragen of er tussen hier en saint-porte-foy-et-ponchapt nog iets was om te slapen, will zei ik kan niets vinden maar ik zie hier wel een camping, zij gelijk van ja hoor daar kun je slapen voor €21,= p/p in een slaapzaal voor pèlerin.......... ongelooflijk! wij hadden gebeld en toen konden we daar alleen slapen voor 2 nachten en moesten dan iets van €130,= betalen! straks weer terug naar de vvv want iedereen heeft pauze tussen de middag en ze zou later weer proberen te bellen, we zijn heel benieuwd! word vervolgd!

2de biertje gaat er nu ook in, zitten nog steeds op het terras en gaan zo maar eens aan de wandel om te kijken of de vvv nog wat bereikt heeft! het is te gezellig op het terras als we nu niet weggaan dan komen we nooit meer weg ;o)) ze draaien hier heerlijke oude muziek, uit onze kinderjaren ;o))

bij de vvv hebben we dus uiteindelijk een tent op een verhoging geboekt, ze hadden 1 of ander verhaal over pelgrims en niet komen opdagen en boeken via website etc etc maar we zitten hier dus nu voor €30,= met zijn 2'en in en tent op een platform van hout? ik zal er een foto van maken morgen. de was nog even gedaan in een laundromat, 40 minuten en klaar, helaas niet droog maar dat zal met deze temperaturen wel vanzelf gaan :o)

zit nu in een lokaal resto'tje, ik geloof dat ik net een lokaal frans menu heb besteld, de plat du jour voor het avondeten. ik wilde eigenlijk de menukaart maar doen ze hier dus niet aan, ben heel benieuwd! 1st onbestendig soepje met vermicelli, schaal komt op tafel en ze loopt weer weg, ik geloof dat ik zelf op moet scheppen :o)) heerlijk, en nu een, kan even niet op de naam komen, bladerdeeg met vleesvulling (warm) en daarbij een plakje paté met een augurkje erop.

er is een oudere man tegenover me komen zitten en die begint een b'tje vaag te praten / mummelen. ik versta hem niet in ieder geval :o) heb maar gezegd dat ik hem niet begrijp, schouders ophalen en pays bas zeggen :o) zitten hier allemaal oudjes, lijkt wel een verpleeghuis :o) hij is nu zijn soep aan het opslurpen, wel een aparte ervaring.

nu zit ik aan hele gare, gele sperziebonen (mijn oma zou het heerlijk vinden ;o)) met veel peper en een doorgegaarde kippenbout, die zit ook onder de zout en peper, erg hartig zal'k maar zeggen ;o)) op zich wel goed, ik verlies heel veel zout met zweten, mijn t-shirt zit na het opdrogen helemaal onder de witte zoutlijnen. op naar het volgende in mijn menu, ik heb bord maar weer aan de kant van de tafel gezet zodat ze ziet dat ik klaar ben. ze praat niet tegen me, waarschijnlijk omdat ze geen engels spreekt, maar ze probeert het ook niet echt in het frans ;o( ze heeft dus net mijn bord meegenomen, tempo ligt hoog, spanning bouwt zich op, een bord kaas! daar kan een hele familie van eten! ik weet niet of het de bedoeling is dat ik het allemaal opeet, gaat niet gebeuren maar er wordt ook niks gezegd :o) mijn overbuurman heeft intussen mijn fles wijn gevraagd en meegnomen toen ik zei dat ik aan de bier was, of ik daar voor betaal, geen idee ;o) het is hem gegund! de wijn wordt dus nu met een boze blik bij hem van tafel afgehaald, was dus niet de bedoeling begrijp ik ;o) mijn kaasbord ook :o)) het bordje sla wat bij de kaas meekwam ook maar opgegeten, en het toetje, komt ze met een groot dienblad waar echt allerlei soorten toetjes opstaan aan en ik moet kiezen, als een kind in een snoepwinkel :o)) het volgt wel het klassieke menu van de fransen; soep, vlees met groenten, kaas met sla en nu toetje denk ik. kwaliteit wisselt per adres, gisteren erg lekker bij Mme claudette.

mooie ervaring, had hem niet willen missen, tent stroomt vol ondertussen en is erg gezellig allemaal, ik krijg nog koffie en ga dan terug naar mijn gîte communal, lekker vroeg naar bed.

bonne nuit, xx

1. Josje:
    26 mei 2017
    Met plezier de belevenissen weer gelezen. Je maakt zo wat mee . Hier is het ook erg warm maar hoef daarbij geen inspanning te leveren... Nou ja omdraaien op het ligbed dat weer wel en drinken halen ....... Voor nu lekker slapen en wandel ze morgen. Hoop dat je geen last krijgt van de hitte . Xx
  2. Ruud:
    26 mei 2017
    Leuke verhalen maar als ik op de kaart kijk gaan jullie weer omhoog?
    Gaan jullie te snel, het is toch de bedoeling dat je richting Spanje gaat?
    Succes, jullie gaan sneller dan verwacht.
  3. Hendri:
    26 mei 2017
    Veel sterkte met die warmte; hopelijk op weg naar een volgend zwembad en lekker koud bier. Zet hem op.
  4. TET PAARDEKOOPER:
    27 mei 2017
    Hahaha Roel....genoten van je verhaal....je was "gevallen " voor het menu du jour....altijd 4 gangen...inclusief de wijn...zo gaat dat in "local" Frankrijk..ik heb heerlijk (?) mee zitten eten. Bewondering voor het tempo waar jullie in lopen....dikke knuf vanuit BdB
  5. Roel:
    27 mei 2017
    ik weer niet waarom die kaart zo raar doet, heb het proberen aan te passen maar lukt niet :o(( we lopen echt wel richting zuidwest :o)