dag 1

1 augustus 2017 - Fisterra, Spanje

fisterra

first things first! naar het eind van de wereld alhoewel dat voor sommige “wereldbewoners” muxia is. die wereldbewoners vinden zichzelf de echte pelgrims omdat ze daar hun werk van gemaakt hebben. ze omhelzen en zoenen elkaar als oude bekenden. ze hebben bijna allemaal een hond maar verder een gevarieerd gezelschap.

om 9 uur de deur uit! vamos a la costa da morte. ruim uurtje licht bergopwaarts. smal pad met toch wel, flink begroeide, steilheid aan de linkerkant. stonden veel brandnetels en bramenstruiken op sommige plekken ;o)) vlak voor aankomst was er een camperparkeerplaats, helaas niet voor de bussen :o((  en toen, het 0,00 paaltje, hier begint of eindigt het. ik denk omdat ik nog steeds naar muxia wil dat ik er niet veel bij voelde. net zoals in santiago, ok! maar ach! wel juichend op de foto ;o)) ik ben eerst nog een beetje doorgelopen, je kon bijna tot de rand lopen, een klein, dalend paadje met grote stenen en rots.

lekker op terras van hotel, met rosé cava, wat rondgehangen. terras was erg hoog en je had rondom vrij uitkijk over de zee. daar bedacht ik me ook ineens om ‘s avonds terug te komen en de zonsondergang te zien en tegelijkertijd wat te eten.

onderweg terug nog een XII eeuwse kerk bekeken, hij was open! wat, hoorde ik later van de taxichauffeur heel vreemd was, normaal elk jaar juli en augustus dicht. stelde niet heel veel voor.

vandaar het dorp weer in en zomaar een markt op waar ik will zag, die zich in en uit een bikini aan het wurmen was. passen noemt ze dat ;o)) we hebben ook nog indiaas gegeten, bij een tent aan de haven, op de muur stond dat ze een hippieshop hebben ;o)) wel een lekkere groentecurry met niet de hetigheid die ze beloofd hadden.

thuisgekomen de was in de machine en het blogje schrijven, ik had eergisteravond nog mijn rugzak helemaal leeg getrokken, vandaag in de was! flink veel wasgel erop en flink kneden en weken. hij ruikt weer als het lammetje wat op de fles stond, heerlijk. voordeel van weinig meehebben is dat je ook weinig te wassen hebt ;o)) alles op 3 hoog aan een gammel waslijntje ;o)) ik zag me wel, mede door de harde wind, eventueel later op de dag de was uit de struiken moeten zoeken ;o)) ging goed, gelukkig.

ben daarna lekker naar strand gegaan, was warm maar met het windje erbij goed te doen, was inmiddels al 5 uur maar heerlijk!

en toen…… het dorp in, we moesten sleutels bij laten maken! wel handig als we allebei ons eigen setje hebben. leuk klein vissersdingetje wat een gigantische transformatie naar pelgrims- en toeristenoord heeft doorgemaakt.

lichte hippiecultuur met india kleding en blowen, openlijk op terras, door bewoners.

ik ging vanuit de stad naar het hotel bij paal 0,00, eten (gegrilde pulpo, loin of seabass uit de oven en als toetje een 3 soorten chocolademousse-taart ;o)))  en zonsondergang kijken. het was daar echt gigantisch druk! iedereen kwam daar zonsondergang kijken :o()  hij was mooi. wel grappig dat iedereen altijd naar de zon kijkt die ondergaat, nu hadden we zee rondom met land erachter en daar kleurde het ook heel mooi! will is hoorde ik later in het dorp gebleven om daar nog wat te eten. ik ben uiteindelijk pas weggegaan toen ik de vuurtoren aan zag gaan, taxi natuurlijk ;o)) thuis afgezet en daarna redelijk meteen naar bed.

hasta luego,