een vlucht zwaluwen

10 juli 2017 - Rabanal Del Camino, Spanje

van astorga naar rabanal del camino

het was weer een lange rechte weg! en de hele weg was vals! plat dan, maar toch! een echte kuitenbijter! daarbij dan ook nog het nodige rotsgruis en grindachtig gesteente maar dan scherp. en sommige delen erg ongelijk dus continu je balans zoeken op dat soort gedeeltes.

de natuur was mooi, geen agricultuur hier. groen en bossig met open plekken. de wind deed ook lekker mee, heerlijk fris. of dat nou was omdat ik warm was ;o)) maar het voelde heel goed! het was zo een hele lekkere dag qua temperatuur om te lopen.

wel weer een hele massa pelgrimmers vandaag, ik denk dat ik nu een beetje snap hoe ik het aan moet pakken, eerst de hele bups laten vertrekken er langzaam achteraan en dan als de volgende massa er aan komt, gaan zitten op het terras en dan weer wachten tot ze weg zijn. op die manier heb ik vandaag lekker alleen gelopen, heerlijk!

het venijn zit natuurlijk altijd in de staart :o)) ook dit keer! de laatste kilometers waren erg, steiler, het valse was over ;o)) maar wel in mooi dorp aangekomen, op een mooi rustplekje, eigen kamer, monniken-achtig klein maar lekker koel!

de hele albergue was bijna leeg toen wij vertrokken, de eersten waren al rond 5 uur bezig met opstaan en rugzakken inpakken. dit soort plekken, met zoveel slaaplekken draait helemaal op vrijwilligers, mooi hè. best wel een hele logistieke operatie, iedereen inchecken, plaatsen wijzen, de ruimtes voor wassen, douchen etc aanwijzen, de regels uitleggen en vragen beantwoorden. ze zijn er echt de hele tijd mee bezig en continu hetzelfde verhaal. je moet het maar willen, het voordeel is dat je na de  10 x het kan dromen en je er niet meer bij hoeft na te denken.

gisteravond uit eten geweest met de duitser en de bask, leuke discussies over immigratie, illegalen, beschermen van eigen cultuur, volk etc. eten was zo zo en de ober was kortaf en onvriendelijk! geen tip dus. een nieuw woord in spaans is mispar, afgeleid van pagar.

het verhaal is dat er op dit moment in spanje nogal wat oostblokkers rondlopen die uit eten gaan, flink ook en dan al polonaisend de deur uitgaan en de rekening niet betalen! klinkt bekend. toen ik dus voor de zoveelste keer om de rekening moest vragen, zei ik dus in het engels tegen de ober you don’t want me to be a mispar huh? hij lachte als een boer met kiespijn maar het werkte wel ;o)) ik kreeg mijn rekening :o))

toen lekker, nou ja lekker, naar bed. het was nog een typhus herrie maar toch in slaap gevallen, later wel weer wakker geworden toen de rest naar bed ging en daarna een hele lekkere nacht gehad, solo hombres! heerlijk gesnurk en niemand die er problemen mee heeft ;o))

het giert hier van de zwaluwen, overal in spanje maar hier, toen ik buitenkwam vanmorgen zag het er zwart van, een hele wolk op zoek naar muggen en andere vliegende insecten, i LOVE them! ik heb hier ook nog geen enkele bult gehad en dus ook geen tavegyl. dat is dan wel weer jammer, ik slaap daar namelijk ook heel goed op ;o)) maar om ze nou in te nemen alleen maar voor het slapen gaat me een b’tje te ver.

vandaag en kwamen we weer door mooie oude dorpen, wat een verschil alsof je van een sloppenwijk de “gewone” bebouwde wereld in loopt.

wat opviel vandaag was dat de symboliek steeds sterker wordt, er ligt steeds meer prullaria bij de kruizen, brieven, foto’s, kettingen, etc etc alles wat ook maar een emo-betekenis heeft ligt er. en hoe dichter we bij sdc komen des te erger lijkt het te worden

vandaag ook nog een man gezien die ergens onderweg stond met een soort van adelaar e daar kon je dan mee op de foto, ik was te laat maar will heeft haar op de arm gehad om een foto te maken. hij was net aan het opruimen toen ik aankwam.

de albergue waar we nu slapen, is erg mooi en tranquil. vriendelijke mensen met veel humor. lekker gegeten terwijl will naar een kerkje ging waar 5 monniken de vesper aan het zingen waren, ik had er geen zin in, ik vind kerken helemaal niets om een tijdje te zitten, ik kom er altijd gebroken uit, rugpijn en stijf. mooi om te kijken maar een ruim uur zitten ik trek het niet.

terwijl ik dit schrijf zit ik weer lekker aan de pacharran, zoco, de lekkerste die ik hier tot nu toe gehad heb, mjammie :o))

morgen gaan we dus verder omhoog naar 1504 meter, volgens de kaart die hier hangt en dan een 1/2 afdaling en daar blijven we slapen. ze hebben er een swimmingpool, hoe groot stond er niet bij ;o)) maar waarschijnlijk wel mooie uitzichten daarvandaan en morgen en overmorgen waarschijnlijk mooie zonsopkomsten. we zijn van plan om om 6 uur te gaan lopen, lekker koel terwijl we omhoog klauteren.

ik ga zo lekker naar bed en dus,

hasta luego!

1. Toos:
    10 juli 2017
    Dank je wel Roel ;-)
  2. Roy De Boo:
    11 juli 2017
    Hebben ze daar geen regenwulpen?