verbrande aarde

9 juli 2017 - Astorga, Leon, Spanje

san martin del camino naar astorga

heerlijk geslapen in mijn eigen kamertje, ik had de de wekker gezet en ‘s morgens uitgezet en weer in slaap gesukkeld ;o)) beetje laat aan ‘t ontbijt dus, maar op tijd klaar!

heb nog wat met de belgische gesproken, ze was met 20 kilo van huis vertrokken! en daar heel belgië mee door gesukkeld en een deel van frankrijk, pas toen ze een dag had waarbij ze gered werd door 2 andere vlamingen terwijl ze was verdwaald in het bos en was al vanaf 8 uur ‘s morgens bezig tot 20 uur ‘s avonds waarbij ze zover was dat ze dacht, ik moet maar in het bos slapen en morgen verder kijken. toen ging het lampje branden en is met de trein naar huis gegaan en daar 10 kilo lichter de volgende dag weer met de trein naar frankrijk :o() het was een vrouw van 60 jaar denk ik en hooguit 1.60 meter! wel een gezellig mens!

het werd vandaag al snel warm, eerste deel voerde langs de snelweg maar gelukkig nog niet zo druk met auto’s. het is zondag! en dan zijn de spanjaarden massaal laat! we hebben een route genomen, er waren weer eens keuzes, die ons van de snelweg afvoerde en door het landschap trok. onderweg veel mais en een paar velden zonnebloemen, ze staan in bloei! mooiiiii! ;o))

het werd jammer genoeg ook steeds warmer! zweten weer. zeker als je in de volle zon loopt dan is het makkelijk 40 graden! het is goed dat we de extra 5 km gisteren al gelopen hadden, pffffff, de wind was op sommige plekken ook helemaal weg. zeker de laatste kilometers gingen door een bosachtig gebied met velden met één of andere tarwesoort. wel heel apart, de kleuren waren afwijkend! leek wel zilver wit het graan, het gras was ook anders van kleur, alles was anders van kleur! wel mooi! je rook ook de grond af en toe alsof het verbrand was geweest, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven een beetje metalig. zelfs een pad met stenen die helemaal zwart waren, zon? denk ik dan. wel weer vandaag, weinig, maar toch een paar bloemetjes gefotografeerd ;o))

je kunt de nieuwe pelgrims ook herkennen aan hun rood verbrande been en arm, ik zeg been en arm omdat het altijd links is wat verbrand is, we lopen namelijk naar het westen en daardoor komt alleen de linkerkant bijna de hele dag in contact met de zon! ik zag vandaag een man lopen die een lap aan zijn broek had genaaid, geniet of wat dan ook, oranje! alleen links dus, 1 been! grappig gezicht.

waar mogelijk dus gepauzeerd en extra gedronken, vandaag net zoals gisteren zeker wel 4 ltr weggewerkt, ben een echte natnek dus daar geen problemen! de dorpen hier in deze regio zien er armoedig uit, ze zijn gebouwd maar niet afgemaakt met stuckwerk en de bouw zelf ziet eruit alsof het door leken gebeurd is, allemaal net niet recht etc.

onderweg, 6km voor het eindpunt, was er op de top een man die, donativo ;o)) van alles had staan, fruit en fris etc en hij had de plaats een beetje hippie style ingericht, mooie plek maar ik ben doorgelopen, had er op de één of andere manier geen zin in!

donativo is ook zoiets, je betaalt dus dat wat jij vind wat het waard is, volgens mij krijgen ze dan meer betaald dan dat ze fixed prices zouden hebben. mensen zijn dan toch geneigd om prijzen te hanteren die ze thuis gewend en geven daardoor meer! ook een manier om geld te verdienen natuurlijk ;o))

will is daar wel blijven plakken, die had het stadje ervoor overgeslagen in de veronderstelling dat er 3 km later nog een dorp zou zijn, niet dus, 12 km lang niet. voor haar kwam die plek dus als een geschenk uit de hemel!

ik dus wel door en was al gauw beneden in een ander dorp waar ik een café / bar (wat is het verschil?) belande waar julio iglesias al die tijd dat ik er zat uit de boxen schalde, standje 10! beetje zitten kletsen met een duitse ict’er gespecialiseerd in linux-servers. later kwam will er nog bij en een spanjaard, sorry, bask! was nog gezellig. ik heb met de mannen naar het het eindpunt gelopen, will was al vooruit gelopen, ik hoorde toen ook dat ik er nog niet gepensioneerd waardig uitzag, daar hadden we het over gehad onder het genot van het luisteren naar julio. je ziet er dus pesionadowaardig uit als de haren uit je neus en oren groeien ;o)

die bask deed vrijwilligerswerk met afrikaanse vluchtelingen, hij nam ze mee de bergen in en tegelijkertijd vertelde hij over het hoe en wat in spanje.

we zitten nu in de municipal, 180 bedden geloof ik en ze zitten vol! groot oud gebouw en 5 verdiepingen hoog, ik zit op de bovenste en ik ben al een paar keer op en neer geweest, ach een pelgrim doet dat zonder mopperen en het is een goede cooldown denk ik dan maar ;o))

we zitten nu op een terras in de schaduw van een paar bomen met een weids uitzicht over streek waar we morgen op af lopen, inclusief de bergen waar iedere spanjaard ons voor waarschuwt, zelfs de bask vroeg vandaag of will tegen de bergen opkeek, om te lopen dan, je kijkt er altijd tegen op natuurlijk, ze zijn hoger! duhhh!

de weergoden waren vanmiddag ook nog even aan het dreigen maar in tegenstelling tot gisteren is het hier nu nog droog. wel hele donkere wolken gezien!

we gaan zo naar de pizzeria,

hasta luego,

1. Ruud:
    9 juli 2017
    ik heb het effe opgezicht Roel:
    bar:
    publieke drinkgelegenheid, hoge toonbank in café of kroeg
    Een bar heeft vaker een moderner en strakker interieur dan een café of kroeg.
    café:
    publieke drinkgelegenheid, vaak met mogelijkheid om iets te eten
    Ze noemen dit een bruin café, maar ik vind het meer een kroeg.
    kroeg:
    publieke drinkgelegenheid, vaak met donkerder interieur
  2. Riena:
    9 juli 2017
    Ik vind het toch heel knap van jullie dat jullie al zo ver zijn!
  3. Louise:
    10 juli 2017