nordés

20 juli 2017 - Portomarin, Spanje

van sarria naar portomarin

ik ben dronken, nog niet zo erg dat ik mijn eigen typefouten mis, de meeste dan maar ja, dronken ;o)) gelukkig is er de autocorrectie ;o))

vandaag begon like, wauw, zo veel mensen! ik moet opnieuw aanpassen! vandaag begon de laatste 100 kilometer voor heel veel mensen en dat merk je! ze beginnen dus aan hun 1ste dag camino! ze moeten at least 2 sellos per dag halen anders krijgen ze geen einddiploma in santiago! het schijnt dus dat het voor ons niet nodig is maar voor alle zekerheid pak ik elke stempel die ik krijgen kan en dat waren er 6 vandaag ;o))

het is echt druk geworden vandaag, zo veel mensen en dan zijn de routes nog niet eens bij elkaar gekomen, ik bedoel dan de del norte, de primitivo en de frances die bij elkaar komen, dus het gaat nog drukker worden! ik heb me er maar bij neergelegd, het is wat het is! ik ben echt dronken, jullie zien mijn typefouten niet maar ik moet continu backspacen en corrigeren ;o))

vandaag een ontmoeting met een koreaanse jongeman, nog studerend maar nu de camino aan het lopen. volgend jaar moet ie in militaire dienst voor 2 jaar en fuck de studie, je bent zo oud dus  kom maar! raar hoor, het lijkt me slimmer om eerst je studie af te maken. we hebben een tijd samen opgelopen, pratend en in stilte. was mooi. ik weet nu dus ook dat een vijg een muhwagwa is in het koreaans ;o) verder ben ik maar niet gegaan, vond dit al moeilijk genoeg om te onthouden heb het net weer opgezocht ;o))

toen ik will tegenkwam op een terras heb ik gedag gezegd tegen hem. will was met een vlaam aan het kletsen en ik nam het over toen will weer ging lopen. ik was achterop omdat ik opzoek was naar een wc om even lekker te kakken, ik had al wat koffie gedronken, moest echt nodig, bij de ene tent was het wc papier op dus op naar de volgende en gelukkig de grote K landed ;o)) heerlijk als je dat kwijt bent ;o)) gie, de vlaam was eigenlijk guy maar een vriendin had hem vertaald naar vlaams en vanaf dat moment was het gie. mooie man, 68 jaar al en met een klapvoet, overgehouden van een hernia, met een brace nog steeds de camino lopend, al voor de 6de of 7de keer! ik heb denk ik zijn waterfles maar meegenomen die er nog stond, ik denk in ieder geval dat ie van hem is maar ik heb hem niet meer gezien. we lopen dezelfde route dus misschien zie ik hem morgen.

wat een mensen en wat een wrevel onderling! ik hoor nu mensen die vinden dat de dagrugzakjes  niet in de albuerges mogen slapen omdat zij de echte pelgrims zijn, nogmaals wat is een echte pelgrim, ik weet het niet ;o)) ik vind het maar bullshit allemaal!

vandaag een mooie route, ondanks de vele lopers. het lijkt echt de nijmeegse 4 daagse wel, om de zoveel meter lopen er een paar mensen! je hoeft niet eens meer na te denken. het is go with the crowd, just follow them! wauw!

ik heb vandaag ook een peruaanse ontmoet, ze werkt bij de wereldbank als consultant en nee ze heeft maxima niet ontmoet ;o(( wel mooie filosofische gesprekken gevoerd met haar over alles en nog wat. ze heeft ook al een paar keer een ayahuasca ceremonie gedaan en was daar vol lof over! mijn volgende trip ;o))? lijkt me interessant om te doen, ik heb er al veel over gelezen en ik wil het graag een keer beleven. zoals zij er over vertelde was het heel interessant! yes!!

toch apart zoals je bij de camino gesprekken hebt met mensen die je totaal niet kent, misschien juist daarom wel, je gaat echt de diepte in. ik voelde me meteen veilig en vertrouwd bij haar en zij bij mij, we hadden beiden een soort van touched, ontroerd moment! toen we aankwamen in portomarin zijn we neergestreken op een terras en hebben we de conversatie doorgezet, over van alles en nog wat, niet alleen over moeilijke zaken maar ook over lekker eten. zij was ook een lekkerbek en daar begon eigenlijk alles mee. we moeten een keer naar peru!, zoals zij over de fushion keuken in peru sprak, het water liep me in de mond! ze hebben daar in lima 2 restaurants die in de top 50 van de beste wereldwijd staan! wanneer, is de volgende vraag ;o))

in portomarin samen met haar in een restaurant gegeten, pulpo en gambas al agilio en verduras a la plancha, mjammie! heerlijk. daar nog een heerlijke galischische (schrijf je dat zo) gin gedronken, nordés! haar recept was nordés, laurier en 4 of 5 crushed druiven en tonic! hadden ze daar niet maar hij was zo ook ergggggggggggggggggggggg lekker!!!!!!!

uiteindelijk daardoor pas om 20 uur in de hostal aangekomen, waar ik will in het lokale resto’tje tegenkwam met michael en een andere australische waar ik nu de naam even van kwijt ben ;o)) was gezellig! michael wil volgend jaar naar dharamsala (noord india, waar de dalai lama zijn zetel heeft) om vipassana meditatie te gaan doen en daarna naar nepal en tibet waar ie de mount kailash wil doen met de tibetanen. hij ging ook de as van zijn vrouw nog ergens uitstrooien, ik weet alleen niet meer waar, nogmaals ik ben een b’tje dronken ;o)) leuke gesprekken gehad vandaag, michael had mij ook al met de koreaan horen praten en had een beetje luistervinkje gespeeld, hij was daar erg eerlijk in, mooie man, open! wel grappig hoe je van wild vreemde mensen hoort hoe ze naar jou kijken, heerlijk!

ik stop er mee, mooi geweest voor vandaag, het is bijna 23 uur en morgen weer om 7 uur lopen, dus ik ga lekker slapen! nog even douchen,

hasta luego

1. Riena: