tinto del verano

7 juli 2017 - León, Spanje

van burgos naar león

ik heb het koud, nou ja koud, geen kippenvel nog, maar het moet niet kouder worden! het is hier nu 21 uur ‘s avonds 22 graden :o)) kun je nagaan, ik! begin te wennen aan warm weer :o))

vanmorgen dus de bus gepakt, hij vertrok ruim 3/4 uur later dan gepland en we kwamen ruim een uur later dan gepland aan, spaanse slag zullen we maar zeggen, ik had het er nog met een zwitser over, die vervolgens zei dat bij hun alles zo pünktlich war, op de seconde precies! ik nog van ja maar jullie hebben wel de uurwerken zo’n beetje geperfectioneerd, maar dat kwam niet helemaal over! hij ging ook met de bus omdat ie een geïnfecteerd iets had aan zijn voet en daarom moeilijk liep. zijn maat was wel de hele mesetas doorgelopen, knap hoor! na het vandaag vanuit de bus bekeken te hebben, heb ik helemaal geen spijt van ons besluit! het is inderdaad zoals ik verwacht had, saai, vlak en einden langs de weg lopend! pfffff! het weer zat ze vandaag wel mee, nou ja mee, het was niet warm maar het regende af en toe wel :o)) we nemen toch de goede beslissingen denk ik.

vanmorgen bij het busstation stond ik nog even buiten en daar zag ik een vrouw aankomen, beetje zwerver typetje. ze kwam aanlopen en er leek verder niets mis mee, totdat ze een krukje neerzette recht voor de in/uitgang en ging zitten, een bakje pakkend en ik zag haar hele houding en gezichtsuitdrukking veranderen in dat van een zielig hoopje mens, wat een actrice! wel mooi om te zien! vervolgens heel klagend in het spaans om geld bedelend na zelf eerst een euro in haar bakje gegooid te hebben :o)) als je dit gezien zou hebben zou je nooit meer wat geven!

we hebben dus nu zo’n 8 dagen lopen over geslagen :o)) en het voelt goed! morgen gaan we er weer tegen aan, wat alternatieve routes zijn er en we hebben besloten om de route langs de autoweg te nemen, een zandpad! iets korter!

ik heb vandaag door león gelopen en ik vind het wel een gezellige stad. mooie oude gebouwen in het centrum! weer bij de kathedraal geweest, na eerst wat gegeten te hebben, om een stempel te halen. bleek dat ik om de hoek bij een museum moest zijn. toch de kathedraal voor €6,= maar even bekeken, ze hadden geen eens een tarief voor pelgrims! het was een museumstuk geworden en alles maar dan ook alles zat achter dikke tralies en alsof dat nog niet genoeg was zat er bij sommige alkoven ook nog glas achter die tralies! jammer hoor, haalt een hoop kijkplezier weg!

daarna langzaam slenterend, en bij een café nog wat koffie met pacharan gedronken te hebben, terug naar het hotel, lekker op bed liggen met de benen omhoog :o))

will sms’te dus over de keuze van de alternatieven voor morgen en dat hebben we nog besproken onder het genot van een biertje en een noviteitje hier, voor mij dan, tinto del verano! een drankje van goedkope tafelwijn 1 op 1, of naar smaak, verdunnen met gazeuse en dan het liefst citroengazeuse en glas eerst vullen met veel ijs om de wijn te koelen, je kunt natuurlijk ook eerst de wijn in de koelkast zetten. het advies voor thuis is om er gelijk maar grote kannen vol van te maken omdat het makkelijk en snel wegdrinkt :o)) spanjaarden zijn er verzot op. het verhaal gaat dat boerinnen dit verzonnen hebben om hun mannen, die steeds langer met de siësta bezig waren met echte tafelwijn, sneller weer aan het werk te krijgen. door de verdunning zit er maar iets van 4% alcohol in en het is heerlijk fris zomers!

zit nu weer op mijn kamer en ga zo lekker slapen, morgen weer vroeg op en we moeten waarschijnlijk zo’n 25 km lopen naar de volgende halte. ook wel lekker want afgelopen nacht moest ik er wel 3 x uit om te piesen sas ;o)) en vanmorgen al weer vroeg wakker doordat ze bij de buren aan het verbouwen zijn ;o((

hasta luego dus maar,

oh ja, vandaag alleen foto’s van in de kathedraal, geen mooie bloemetjes gezien :o((

1. Saskia:
    lekker vrij uit piesen
  2. Hendri:
    8 juli 2017
    Ik mis de bloemetjes wel maar die groeien niet in de Meseta denk ik. Goede zin en moed verder en natuurlijk weer liefs van mij.
  3. Ruud:
    8 juli 2017
    Grappig dat verhaal met het verdunnen vd wijn, moet aan Marianne denken die water in de rumfles deed om te verdunnen.......
    Ik lees Leon en daar hebben ze prima wijn uit de streek El Bierzo, Adrienne heeft daar een heerlijk Peique van........
  4. Ruud:
    8 juli 2017
    Zodra je op een Spaans terras Sangria bestelt, weet iedereen dat je een toerist bent. De Spanjaard drinkt namelijk Tinto de Verano