"echte pelgrims"

17 juli 2017 - Triacastela, Spanje

van liñares naar triacastelas

het was een onrustige nacht, de siësta had de spanjaarden wakker laten zijn tot diep in de nacht. ze lagen op hun bed op hun telefoon tv te kijken of iets dergelijks. ik kan dus niet tegen die flikkerende beelden, word ik wakker van ;o(( maar goed, later toch in slaap gesukkeld. vanmorgen zag ik ook dat er een paar schoenen in het venster van het raam stonden, te luchten? ik rook gisteravond laat wel wat, dood dier dacht ik nog maar misschien waren het wel de schoenen ;o))

het was nog niet helemaal licht toen we de deur uitgingen maar daardoor wel een mooie zonsopkomst gezien, zoals cruijff al zei, elk nadeel heb z’n voordeel :o))

we moesten vanmorgen wel nog een paar topjes doen waarbij van de tweede het laatste stukje erg steil was, ik heb geen inclinometer maar ik denk toch wel zo’n 20% ;o)) gelukkig waren het geen honderden meters ;o)) we zaten al op hoogte dus de toppen waren goed te doen. boven op de top lekker even bijgekomen van de klim met een amandelcake en een aquarius.

daarna lekker gaan lopen op een pad wat grotendeels de weg volgde, rechtuit, rechtaan, voort maar weer en! dalend! volgens het boekje hebben we de laatste horde genomen voor santiago, yeaaahhhh! er zullen nog wel wat heuveltjes op de weg komen die ze niet glad hebben kunnen strijken maar het gaat dus makkelijker worden. redelijk wat schaduw ook vandaag, heerlijk. wat me daarbij erg verbaasd is dat de wind fris aanvoelt. zal wel door de bergen komen. weer door heel veel boeren bergdorpjes gelopen met behoorlijke koeienvlaaien waar je omheen moest slalommen, met alle stank die erbij hoort ;o))

onderweg redelijk veel geterrast, flink wat mensen gesproken waarvan 1 een hollander. limburgs dan wel, maar goed een nederlander. gelukkig was ie al vroeg in zijn leven verhuisd naar het buitenland dus je kon hem goed verstaan ;o)) ik kwam hem onderweg ook nog weer tegen en net zoals ik loopt hij het liefst alleen. bij het terras, weer één ;o)) waar will zat, heb ik gedag gezegd tegen hem. we hadden ook nog de “echte pelgrims” problematiek even besproken en we waren het met elkaar eens, bullshit!!

kwam ook nog een deense tegen die me vertelde dat ze regelmatig door mensen die zichzelf “echte pelgrims” noemden op het feit aangesproken werd dat ze een dagrukzakje op had en daardoor de pelgrimsroute vervuilde als toeriste, ze speelde vals! wat een kul! en wat een arrogantie! ik wil wel eens weten wat dan een echte pelgrim is of wanneer je een echte pelgrim bent! ik kom er zelf niet uit. ja, eigenlijk wel! maar dan kom ik niet tot dezelfde conclusies als die zelf verklaarde pelgrims. ik heb dat ook tegen haar gezegd. nogmaals wat een arrogantie! zo kom je volgens mij nooit in de hemel :o)) be humble! het was op de tocht erna wel een leuk filosofisch gymnastiekje voor mijn hersens om zich op stuk te bijten, heb je wat te doen hè ;o))

ik heb heerlijk gelopen en gezweten vandaag, veel gedronken ook en ik merk dat ik me er nog steeds toe moet aanzetten om genoeg te drinken. als ik het niet doe merk dat ik in de loop van de dag steeds minder ga plassen, makkelijk natuurlijk ;o)) maar niet goed! ik ging weer als een speer vandaag, heerlijk dat high speed walking! uiteindelijk raak ik de tijd die ik win wel weer kwijt door mijn terrasjes ;o))

vandaag kwamen we jackie en marie ook weer tegen, die hebben we voor de laatste keer in frankrijk gezien en nu weer. doordat wij de mesetas met de bus gedaan hebben en jackie in ieder geval af en toe een rustdag genomen heeft zitten we weer op hetzelfde schema, leuk! ik liep jackie achterop vandaag, ik zag wel dat het er één was die al langer liep door de gebruinde huidskleur maar herkende hem niet. pas toen we gelijk opliepen keken we elkaar aan, dat is wat je doet als pelgrim om elkaar daarna buen camino toe te wensen, en tegelijkertijd zagen we op, elkaars gezicht de zelfde blik van herkenning ontstaan. ik heb nog even opgelopen met hem tot het volgende dorp, tegelijkertijd ons eindstation voor vandaag en toen zag hij vrienden zitten op het terras. we slapen, blijkt nu in dezelfde albuerge en op dezelfde kamer. hij heeft onderweg wel een frans loopmaatje leren kennen, gelukkig voor hem, want hij spreekt geen woord spaans of engels! lastig hoor. ik vroeg hem of ie spaans sprak en toen deed ie alsof ie een café con leche bestelde en ik begreep het niet ;o)) mijn frans is nu grotendeels weer weg en ik merk dat ik in het spaans tegen jackie aan het praten ben ;o)) marie kwam ik tegen terwijl ik op het terras zat en haar voorbij zag lopen. we hebben even gezwaaid en toen is ze doorgelopen, we komen elkaar nog wel weer tegen denk ik.

ben nog even medisch raadgever geweest voor een spaanse jongedame die ook een tendonitis aan het ontwikkelen is, ik kan het niet laten ;o))

de weerberichten voor de komende dagen is een ramp! we gaan het koud krijgen als dat niet veranderd, zal de atlantische invloed wel zijn. we zakken echt naar 18 graden, wat een verschillen!  wel lekker om te lopen maar om ‘s avonds lekker te terrassen minder.

wasje is gedaan en hangt te drogen ;o)) nu lekker op terras aan een biertje terwijl ik dit schrijf. straks nog wat eten en dan maar weer vroeg naar bed ;o))

hasta luego,

1. Riena:
    Wat mooi! Xxx
  2. TET PAARDEKOOPER:
    17 juli 2017
    Wederom mooie plaatjes...de dag ontluikt!
  3. Marcus:
    17 juli 2017
    Je hebt een roodborsttapuit gefotografeerd, vrouwtje. Zitten hier ook in de Grafelijkheidsduinen bijvoorbeeld, maar ook in bergweiden.
  4. Hendri:
    17 juli 2017
    Wat is het prachtig daar waar jullie zijn. En jullie zijn zo ongeveer aan de laatste etappe en week begonnen. Nog even genieten. Liefs.