gewenning

9 juni 2017 - Saint-Sever, Frankrijk

van mont-de-marsan naar saint-sever

kleine bedjes hebben ze hier in frankrijk, te klein voor mij in ieder geval. ik pas er in maar daar houdt het dan wel mee op. vannacht paar keer bijna er uitgerold :o) slaapt erg onrustig :o) weer een slow start vandaag, we zijn wel de slakken op de camino ;o)) laat beginnen met lopen en rustig aan, paar pauzes tussendoor en dat gaat zo door tot we arriveren bij de gîte of chambre d'hôtes of hotel. will heeft mont-de-marsan vanmorgen wat bemest, ze vond dat de plantjes dat nodig hadden ;o)) uiteindelijk om 10 uur mont-de-marsan verlaten daardoor, wel vervelend want ze voelde zich er niet lekker bij.

verder een rustig dagje lopen, maar 20 km ;o) wat opviel voor mij vandaag is de verandering in biotopen, van planten, dieren maar ook mensen. eigenlijk de natuur dus!

het lijkt erop of we vandaag een nieuwe in zijn gelopen, nou ja nieuwe ;o) het loopt allemaal heel geleidelijk in elkaar over maar vandaag bekroop me het gevoel dat het allemaal net even anders was, de voortekenen waren er al eerder laatste dagen maar nu ineens veel duidelijker. het is grotendeels hetzelfde maar toch voelt en ziet het anders, moeilijk uit te leggen. bouw van de huizen is ook weer anders, namen ook. vandaag ineens verschillende hertshoorn kevers, dood en in stukken, gezien. gisteren een levende maar die heb ik niet gezien, will en jackie wel maar jackie had hem al aan de kant gegooid voordat ik er bij was :o( ook meer honderd of duizendpoten, ze hadden veel poten in ieder geval ;o) liepen gewoon over de weg, het gekke was, een bepaald stuk weg, daarna niet meer gezien :o) vee maisvelden en wat oude kerken in de dorpen waar we doorheen kwamen. in een café waar we om 12 uur wat cola dronken hadden ze een jonge speelse hond, die begon mij dus helemaal af te lebberen ;o)) zal het zweet wel zijn geweest, hoef hier ook minder te smeren! door al het zweten is mijn huid een stuk minder droog dan thuis, wel lekker, niet zo schilferig en jeukerig allemaal, word ik thuis wel eens gek van.

zoals ik al zei, lekker rustig, we kwamen dus om een uur of 3 pm aan, meteen naar de vvv (will was daar al) voor de code van de gîte municipal, aldaar kregen we te horen dat we tot nu toe de enigen waren en nu nog steeds zijn ook! een heel pand, deel van een oud klooster van de zusters jacobijnen, voor ons alleen, heerlijk.

lekker gedoucht en een wasje gedraaid, uiteindelijk de was er ook nog gecentrifugeerd uit gekregen, leek even niet te lukken :o(( maar het hangt nu toch te drogen :o)) en maar gauw een terrasje opgezocht voor een heerlijk koud biertje! het was vandaag wat benauwd warm, door de regen van de afgelopen nacht, het heeft wel wat geonweerd maar nog steeds niet dat wat ze voorspellen de hele tijd, ik vind het machtig mooi om te zien en als je binnen zit is er niet veel aan de hand. buiten tijdens het lopen moet ik er niet aan denken! morgen word het weer goed warm 30+ graden, verschillende apps en meteo's geven verschillende temperaturen aan :o) warm dus! het begint te wennen moet ik zeggen, ik had vanavond zelfs al de neiging om mijn fleece vest aan te trekken ;o) will heeft nog wat boodschappen gedaan voor morgen onderweg, die hebben we naar ons huisje gebracht en toen op naar de pizzeria, heerlijk gegeten, italiaans werkt altijd! waar je ook bent! will is daar nog aan het speuren en rekenen gegaan voor de tocht over de pyreneeën en beyond lijkt allemaal goed uit te pakken voor riena en pats die naar ons toe komen. gezellig!

we hebben tot nu toe, buiten de pijntjes (met verplichte rust) om niet veel te klagen, het gaat allemaal van een leien dakje! de slaapplekken, will is een goede speurder en dat levert leuke adresjes op, het lopen zelf etc, wel wat regen maar ook weer niet dagen achter elkaar. het kan allemaal minder horen we van anderen! de schoenen zijn even minder, will heeft ze al laten herlijmen, die lijmbeurt door meindl was alweer losgelaten. mijn zolen slijten gigantisch, ik moet nog even contact opnemen met bever om te kijken hoe of wat, ik vind het wel wat snel, ik loop er pas een maand echt goed op, intensief maar toch, daar zijn ze voor gemaakt lijkt me. ik had al contact gehad met kompas heerhugowaard maar daar heb ik ze helemaal niet gekocht ;o)) die hadden wel al antwoord gestuurd met wat vragen en nu moet ik ze dus inlichten over dat ik bij een ander ga reclameren :o((

het wordt alweer laat, ook dat begint te wennen, de hele dag actief buiten zijn, lang niet meer zo vermoeiend als in het begin!

á tout á l'heure maar weer,

1. Josje:
    9 juni 2017
    Wat een verhaal weer. Ondanks wat ongemakken van jullie .... geen wc papier...
    lastig hoor .. wc matje lag er natuurlijk niet ..geniet ik van de verhalen en de mooie foto's. Goed toch om eigen tempo te lopen , hardlopers zijn er al genoeg. Succes .
  2. Marcus:
    10 juni 2017
    Ik kan me echt niet aan de gedachte onttrekken dat de kwaliteit van de 'grote' merken bergwandelschoenen sterk achteruit gaat de laatste jaren. Ik krijg altijd te horen bij de outdoorwinkels: 'maar u loopt er wel veel op meneer'. Ten eerste is dat afgelopen jaren niet echt het geval, maar belangrijker: daar zijn ze voor gemaakt en daar betaal je voor! Kan nog beter op militaire gevechtslaarzen (kissies) gaan lopen. Degelijker, slijten minder en de prijs is lager.
    Goed, mijn Kompas bonnetjes heb je niet meer nodig dus!