abrazo al apóstol

25 juli 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

1ste rustdag in santiago de compostela

vanmorgen al vroeg wakker, moest plassen, weer snel terug bed in en drank er verder uit slapen. uiteindelijk pas om 9.30 uur bed uitgekomen met een klein katertje op bezoek maar met 2 paracetamolletjes kon ik hem snel weer rustig krijgen ;o)) gisteravond dus lekker aan de drank geweest, was gezellig! met will, roy, mia, stephan en laura.

ben gaan ontbijten buiten de deur en toen naar de kathedraal om te kijken of er nog plek was voor mij tijdens de pelgrimsmis, pffff een gigantische rij van mensen die helemaal de zijstraten in liep. ben nog even wezen kijken maar toen er op een gegeven moment geen einde aankwam heb ik de moed maar opgegeven en ben terug gegaan naar ons huisje om maar even een kleine siësta te pakken :o)) heerlijk geslapen weer.

daarna weer naar de kathedraal om die van binnen te bekijken, bij de ingang foto’s gemaakt voor marc en toen kreeg ik van de portier te horen dat dat binnen beslist niet mocht :o() eenmaal binnen bleek bijna iedereen het toch te doen, ik dus ook maar :o)) ik heb de apostel, sint jacob,  ook nog een klopje en een aai (abrazo al apóstol, stond er op het bordje voor je naar binnen ging, zover ben ik niet gegaan ;o)) op zijn rug gegeven. moest er wel heel lang voor in de rij staan maar goed, dat doe je dan als deemoedige pelgrim ;o)) zijn rug schitterde, door al het aanraken met de handen van de massa’s pelgrims had het zilver geen tijd om zwart of dof te worden. hij stond met zijn rug naar ons toe, ook wel weer een aparte ervaring. sommige mensen omhelsden het beeld zelfs helemaal. ik ben ook nog in de sepulchre geweest (een kleine kamer uitgehouwen in een rots waarin een dood persoon of beenderen van die persoon ligt, in dit geval van sint jacob) er zijn veel verschillende verhalen van hoe dat lichaam van hem daar nou terecht gekomen zou zijn. ben benieuwd of ze ooit iets van dna / c14 onderzoek gedaan hebben ;o)) daar stonden best wel veel mensen heel devoot te doen in echt diepe stilte en gebed, ik voelde me een beetje een indringer en ben snel doorgelopen. de botafumeiro (wierookvat) ook zien hangen, hij viel een beetje tegen, ik dacht dat ie groter zou zijn :o)) daarna naar buiten en met gie afgesproken ergens iets te gaan drinken, even langs huis geweest, om te kijken hoe het met will ging, voelde zich niet lekker en leek wel koorts te hebben, die bleef dus thuis, had geen zin vanwege het niet lekker zijn. dat even met gie werd dus uiteindelijk laat ;o)) roy, mia en stephan kwamen er ook nog bij op het terras. later met gie ergens gaan eten en toen bij ons op het terras nog een paar espresso’s met pacharran gedronken, digestiefje hè doet het altijd goed na de maaltijd ;o)) toen wilde ik eigenlijk nog mijn blog doen maar na even wat foto’s van camera naar ipad geupload te hebben besloten om toch maar lekker naar bed te gaan. had verder ook geen zin meer om naar het feest te gaan, moe!

1. Marcus:
    26 juli 2017
    Ha! Je bet weer boven water. :-) Bedankt voor de foto's en ik kan ze nu dus eindelijk zien.