regen!

22 juli 2017 - Arzúa, Spanje

van palas de rei naar arzúa

we hebben een fikse regenbui gehad! ik moest zelfs mijn poncho weer te voorschijn halen ;o)) ben er nog steeds erg blij mee! zo zie je maar weer, be prepared ;o)) er waren er genoeg vandaag die alleen de kleren die ze aanhadden en een klein dagrugzakje mee hadden. ze werden nat, natter, natst! ik zag zelfs een jongedame lopen in haar onderbroek en t-shirt, waarschijnlijk was haar broek zo nat geworden dat ze hem maar uitgetrokken had, ze ging niet zo ver om ook haar t-shirt uit te trekken ;o(( wat een ellende! ook mensen op teva’s die echt wel natte voeten hebben gekregen! moet er niet aan denken, lang leve de blaren!

vanmorgen achter de massa aan vertrokken! heerlijk rustig! we hoorden gisteren van de australische waar we mee uit eten waren geweest dat dat haar goed bevallen was en ook doordat will wat rioleringsproblemen moest oplossen, nou ja oplossen hoefde niet het was al dun ;o))  maar wel weer wat problematieken.

heerlijk die rust, zeker als je hem al weer een paar dagen niet gehad hebt. tuurlijk er waren wel wat lopers maar niet die massa en lekker verspreid, dus echt momenten van alleen lopen en rust! in de natuur, erg bosrijk en groen vandaag! ook weer lekker fris loop weer. ik héb zelfs toen het niet regende mijn poncho maar aangehouden omdat ik het anders te koud vond. pas in de middag brak de zon echt goed door en kon ik hem uitdoen. vandaag best wel weer een paar stevige heuveltjes gehad, up and down ;o))

vandaag weer leuke gesprekken gehad, met een zwitserse huisvrouw die vanuit basel vertrokken was en dus ook langeafstandsloper was en met een deense die vanuit astoria vertrokken was.

de zwiterse, hoorde ik later van will, was gaan lopen omdat ze er mee klaar was om voor haar zoons die nog steeds thuis woonden (ze hadden allemaal een goede baan) te zorgen en vond dat het nu haar tijd was om leuke dingen te gaan doen. bij thuiskomst zou ze een vergadering beleggen om te beslissen hoe nu verder bij haar thuis ;o)) ik heb zelf meer een algemeen gesprek gehad met haar over de camino en de omstandigheden waarin je die loopt en de mensen die je tegenkomt en wel of niet mee praat. zij had hetzelfde als ik. het is heel gek, je passeert heel veel mensen of je wordt ingehaald maar op de één of andere manier praat je wel met de ene en niet met de anderen. je ziet gewoon een soort van……. ja wat? ik weet het niet. ik maak het mee dat je pas na de derde of tigste keer elkaar ontmoet te hebben met elkaar praat en soms ook meteen die………. en bij de eerste keer dus al in gesprek raakt. maar altijd zinvolle en mooie gesprekken!

die deense is directeur van een engineers clubje, ze heeft zelf deens en religie gestudeerd en heeft verder helemaal niets met techniek, het gaat haar vaak zelfs boven de pet. wel heel interessant gesprek over robotisering van de maatschappij en dat computers heden ten dage beter zijn in heel veel dingen dan mensen, zei het in diagnosticeren en behandelplannen in de medische wereld opstellen of zelfstandige analyses maken van complexe problematieken etc. wij kwamen in ieder geval tot de conclusie dat als het zo doorgaat (volgens haar exponentieel zelfs, en ik geloof haar!)  binnenkort, nou ja binnenkort, iedereen eigenlijk zonder werk komt te zitten. we moeten dus op zoek naar een hele andere invulling van de maatschappij an sich! er staat op de site van http://www.cgpgrey.com ook een leuk video-tje  over, iets met humans don’t have to apply.

verder met haar ook over religie gesproken en wat dat allemaal teweeg brengt. het schijnt dus, en daardoor dacht ze dat nederland nog erg vroom was, dat er in denemarken priesters uit nederland aan het werk zijn :o)) vanuit nederland! een missionaris-gebied volgens één van de vorige pausen ;o)) toen ik dus zei dat er in nederland steeds meer mensen de kerk verlieten en dat wij priesters uit zuid-amerika en afrika hadden was ze hogelijk verbaasd.

ik ben gie (uit belgië) ook weer verschillende malen tegen gekomen, leuke man. veel humor! samen terrasjes gepakt en zitten kletsen. hij is 68 jaar en dit wordt nu zijn 14 keer dat ie de camino loopt, de 14 keer! hij heeft zowat alle zijtakken van de camino al bewandeld en hij doet dat ook om, zoals ie zelf zegt een doel te hebben en in beweging te blijven. thuis verzand ie al gauw weer in doelledigheid! veel en lekker eten en weinig lichamelijke activiteiten. we hebben, hij zit bij ons in het hotel, vanavond met hem gegeten. maar eerst wat biertjes gedronken buiten. mooie gevoelige gesprekken met hem!

ook de new yorkse leraar spaans nog even gezien. ook daar weer een gesprek mee gehad over de zin en / of onzin van het geloof. hij kent dus ook de pastoor die we af en toe tegenkomen in vol zwart ornaat met zijn discipelen (van die: ik zie dat jij christelijk bent! maf hè, ze stralen het gewoon uit) gie kan hem wel vermoorden geloof ik, hij vind hem een pelgrimscharlatan, hij loopt niet de hele camino maar doet stukken met de taxi! hij wilde gie een keer ook niet binnenlaten in een albergue toen ie daar voor deur stond om te vragen of er nog een bed vrij was!

het is al weer laat, ik ga oogjes dichtdoen, trusten en,

hasta la mañana,

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hendri:
    23 juli 2017
    Fijn dat de drukte een beetje te omzeilen is en wat boeiend al die filosofische momenten. Geniet nog maar van de laatste loodjes en het relaxen daarna. Liefs.