vlindertime

1 juni 2017 - Bazas, Frankrijk

van auros naar bazas

vanmorgen opgestaan met minder pijn dan gister. na de massage van de osteopaat voelde het een stuk beter, oedeem was ook behoorlijk minder! nacht rust doet natuurlijk ook wonderen!

laat, 9 uur, vertrokken naar bazas, maar 10 km over de D12, viel mee met de auto's, gelukkig. zelfs stille momenten meegemaakt. wat het meeste opviel vandaag waren de vlinders, heel veel! morsdood en fladderlevend. in groepjes achter elkaar aan jagend, leek wel of ze aan het vechten waren, is het paringstijd voor de vlinders? heb er weer een paar van dichtbij kunnen fotograferen. mooi hoor die tekening op de vleugels. weer heel veel bloemetjes gezien maar geen nieuwe. ik word er nog steeds blij van, geeft mij zo'n lekker gevoel, kan er echt van genieten! zelfs een dode vleermuis op straat.

die 10 km heb ik 4 uur over gedaan, wat een tempo hè ;o)) onderweg kreeg ik toch weer steeds meer last van de pezen in mijn enkel, brace en stokken helpen wel maar vlak voor bazas kwam ik erachter dat er nu boven de brace een flinke oedeemkwabbel zat, niet leuk meer :o( besloten om een paar dagen rust te gaan nemen, de enige oplossing voor het probleem, hoe lang? ik weet het niet! per dag maar bekijken en nemen zoals het komt! ook besloten om een compressiekous te kopen om die kwabbels weg te werken.

ik ben meteen doorgelopen naar het hotel om mijn rugzak te dumpen en om dan naar het plein voor de kathedraal te gaan, daar zouden we gaan verzamelen met de rest. bij de receptie kreeg ik al een telefoontje van will waar ik bleef. ze zaten al op een terras voor de kathedraal te drinken en te eten! ik had dat nog niet verwacht want roy moest naar de tandarts, er was een vulling uitgevallen en hij zou later op het plein zijn. niet gedraald, rugzak af en on y va! was maar 300 meter maar met mijn tempo duurde het nog wel even. meteen aan de rosé en eten besteld, werd heel gezellig! charlie, een parisien uit de banlieu, was er ook. een jonge gast waar we al het nodige van roy over hadden gehoord, hij is leuk! druk, theatraal en gezellig :o)) ik ben dus maar blijven zitten waar ik zat, de hele middag :o) en ook nu weer, rust doet goed, pijn verminderd behoorlijk dan. patricia en jocelyn kwamen er later ook nog bij, die hadden wel de heuveltjes op de chemin genomen! ik hoorde van roy dat ze best wel heftig waren en was dus blij dat we de weg hadden genomen. will dacht er hetzelfde over, die loopt ook met blaren op haar voeten en die zijn best pijnlijk ze was ook tot dezelfde conclusie gekomen als ik, rust! tot en met zondag dus en dan kijken we verder. will kreeg nog een lift naar de schoenmaker van een lieve francaise, die rijdt haar morgen ook weer daarheen om de schoenen op te halen, ze moest er zelf ook zijn om een sleutel bij te laten maken, één die na proberen of ie goed was, muurvast zat ;o( de schoenen van will konden gemaakt worden zei de schoenmaker, duurt wel 48 uur voor ze weer gebruikt mogen worden, al met al komt die rust goed uit! voor mij en voor de voeten van will!

vanavond weer afgesproken met roy, charlie, patricia, jocelyn. klein afscheidje, zij gaan morgen weer lopen en wij blijven hier! wie weet zien we elkaar nog weer ergens op de route. het was wel gezellig vandaag zo met deze groep. wij gaan weer andere pelgrims ontmoeten, je komt elkaar weer tegen of niet, weer nieuwe contacten met mensen die achter ons lopen, het blijft verrassend en leuk. iedereen is weer terug naar de slaapplek, will, patricia en jocelyn in de gîte, ik in het hotel, roy en charlie naar het chateau. ik weet niet of ik dit leuk ga vinden, moet echt rust nemen en zo weinig mogelijk lopen! altijd leuk als je in een oud stadje bent wat je niet kent en eigenlijk best wel wil zien pffff

gelukkig gaat de temperatuur naar beneden, zaterdag wordt het 19 graden! dat zeggen de weergoden :o) ze dreigen ook weer met regen en onweer etc maar dat moet ik eerst zien gebeuren voor ik het geloof. wel raar hoor, best moeilijk te voorspellen waar het gebeurt blijkbaar in deze regio's, je ziet de donderwolken aankomen en dan drijven ze gewoon voorbij om elders hun shit te lozen, wel mooi om te zien!

zit dus nu op mijn kamer en het wordt alweer bedtijd :o) ga ook maar slapen, tv is niks, hoop frans gewauwel! zijn ze erg goed in, ze blijven ook maar doorlullen en vaak herhaling van wat al gezegd is! ik hoor het van meer mensen, zelfs van fransen :o)

eerst mezelf maar weer wat pijn toedienen, ook een christelijke traditie, een oude, dat dan wel weer ;o) lekker ;o( rekken, strekken en de oedemen en bulten wegmasseren. met een soort tijgerbalsem. charlie wist te vertellen dat de oude tijgerbalsem hier in frankrijk niet meer verkocht mocht worden omdat er echt tijgervet in verwerkt zat, of ik dat moet geloven weet ik niet, maar ook in nederland is de tijgerbalsem anders dan voorheen.

á tout á l'heure maar weer, dikke bisoutjes voor een ieder :o))

1. Ruud:
    2 juni 2017
    lekker man, even rusten....doe je goed
  2. Ruud:
    2 juni 2017
    Heel verstandig om een aantal dagen niet te lopen, zeker met een peesontsteking, ik zelf zou nog langer rusten om vervolgens goed door te kunnen lopen.
    Julie gaan sneller dan verwacht, top.
    Geniet van de rust en de omgeving, en een lekker biertje natuurlijk...
    Over die tijgerbalsem, daar ging in sommige soorten tijgerbot, dat gebeurd nog af en toe zag ik op tv.
    Een chinese moest dat inleveren bij de douane in Australie, ik wist dat ook niet.
    Groetjes aan Willy
  3. Hendri:
    2 juni 2017
    Hoi Roel, allemaal niet leuk; als het na een paar dagen rust niet over is dan toch maar een dokter? Hou het maar bij terrasjes of een park met bankje. En wie weet is hier wel een reiki- masseu(r)(se). Heel veel sterkte en beterschap en toch nog kunnen genieten van Bazas. Liefs, Hendri
  4. Marcus:
    2 juni 2017
    Ik weet uit de verslagen in de boeken die hier staan van m'n vader dat heel veel pelgrims een rustpauze inlassen. Al hebben ze nog zo goed ingelopen en is bagage nog zo weinig. Lichaam doet er lang over om te wennen aan dagelijkse belasting. Dus sluit me aan bij Ruud en Hendri: lekker de tijd nemen en rusten. Even tijd voor jezelf is mooi meegenomen. Beetje zatjes worden op terras is dat ook. :-)