een 30'er :o))

17 mei 2017 - Saint-Léonard-de-Noblat, Frankrijk

van châtelus-le-marcheix naar saint-léonard-de-noblat

we hebben het gedaan, vandaag de 1ste 30'er!

vanmorgen weer vroeg op, het zou weer warm worden! het is langzaam aan het opbouwen, nou ja langzaam, 2 dagen warm en morgen gaat het los is de voorspelling van het weer. we voelden in de loop van de dag het vochtgehalte in de lucht toenemen! regen, onweer en bliksem, ook niet een klein beetje! ze geven een waarschuwing af dat er bij ons in de regio zo'n 40 mm kan vallen en dat het afhankelijk van de grondsoort, hellingen etc tot behoorlijke wateroverlast kan zorgen en daarbij dan morgenmiddag onweer en bliksem! zoals ik al eerder vermelde is er niet echt op te bouwen en kan het zo maar anders worden, maar, deze verwachting is erg standvastig tot nu toe! we gaan het zien! hoeven morgen maar 24 km ;o) we gaan wel lopen, weer vroeg weg zodat we voor het onweer binnen zijn! we lopen morgen niet in het bos of maar klein beetje dus daar hebben we niet zoveel last van, die paden in het bos kunnen nogal ware waterstromen worden in zulk weer!

maar vandaag, vroeg vertrokken! ik heb wat problemen met de waterdrinkzak, hij lekt, waarom? ik weet het nog niet. heb hem vandaag provisorisch hoger opgehangen, hij had toen al gelekt en het lijkt of het nu niet meer lekt! vanmorgen was de hele rugzak nat toen ik hem omdeed. gelukkig droogt ie snel, fijn materiaal! eerste stuk veel over de weg gelopen, het was vroeg en op het platteland dus niet druk met auto's. later, will, raakte daar de weg een b'tje kwijt, wel het bos in, toch wel lekkerder hoor. ja, weg kwijt raken, ik was een stuk vooruit gelopen omdat will haar vest op wilde bergen, het werd warm! ook maar gelijk de 3de K gedaan in de vrije natuur en ik daardoor dus een stukkie vooruit. ik zag haar op een gegeven moment ergens de hoek omkomen en dacht ok, ik verder, zag alle aanwijzingen en dus door, was wel een moeilijk stukkie, ik kon de signalering niet zien en ik liep tegen een boerderij op :o( met links een weg een soort van bos in en rechts een zandpad. maps.me en de online route erbij, die gaf ook niet meteen duidelijkheid, de route was dwars door het huis heen getekend! daardoor wel beseffend dat ik naar rechts moest en ja, verscholen in het groen, de signalering! verderop toch maar even gewacht maar al wie er kwam, geen will. dus, bellen, toch handig hoor hoor die telefoons tegenwoordig! bleek ze heel erg anders te zitten, na enig overleg besloten om naar het volgende gemarkeerde dorp te lopen, will via haar route en ik via de mijne. ik was ondertussen wel al weer een heel stuk teruggelopen ;o(( en ja hoor, toen ik in het dorp aankwam zat wil al op een terras van een senegalees die daar een resto, bar, postkantoor runde. zag er picobello uit!

daar dus maar even een tussenstop gehouden, lekker broodje gegeten en nog 2 mee voor onderweg. ik vroeg ook om melk, koud, en dat vond ie maar raar, blijkbaar niet echt de gewoonte. ik kreeg dus warme melk met suikerklontjes en hij vroeg nog of ik er geen cacao in wilde :o) nogmaals echt lekker! stokbroodje met franse kaas, tomaat en zout en peper, heerlijk!

toen maar weer on marche, de autoweg op, kerk links laten liggen! hoeveel kun je er zien? ook wel weer jammer, maar we moesten 30 km vandaag en we waren al tijd kwijt met elkaar weer te vinden :o) weer de autoweg! na een stuwmeer en een brug daaroverheen toch weer van de weg af, gelukkig! maar wel klimmen, jammer ;o) het hoort erbij, we zitten in een heuvelachtig gebied. alleen voel ik mijn benen en mijn heupgewrichten nu wel na de 2de dag klimmen, dalen is zoveel makkelijker en sneller ;o) door alle klimmen en de warmte had ik toch wel een kleine dip gekregen en was dus blij met het dorp wat we tegenkwamen waar een restaurant was. 2 cola naar binnen gewerkt, koffie met suiker en een banaan en ik voelde me weer helemaal het heertje! gelukkig, ik kan al niet goed tegen inspanning met zo'n hitte en dan nog klimmen ook!

lekker even de schoenen en sokken uit. voeten, schoenen en sokken lekker drogen in de zon en on marche, we moesten toen nog zo'n 10 km lopen ongeveer, makkie! alhoewel, er kwam nog een colletje langs, ik weet niet hoeveel we gestegen zijn maar de top lag op 300 meter en dat in deze hitte, ook daar ruim en uur over gedaan via de autoweg dus om heuvels heen in plaats van er overheen ;o( weg is wel langer dan, steigingspercentage maar wat minder! na de top nog lekker even in de wind bijgekomen, ontzweet :o)

in centrum van saint-léonard-de-noblat, duurde niet zolang voordat we daar waren, kwamen we terrasje tegen ;o) heerlijk koud biertje, wat zeg ik 3! ondertussen nog even naar buro de tourisme gelopen om in te schrijven voor de gîte, bleek dat ik onze pelgrimspaspoorten mee had moeten nemen, ik dus weer terug. had nog maar 20 minuten en dan gingen ze dicht en moesten we bellen naar een nummer en dan....? ik heb het gehaald, gelukkig, ik liep alsof ik net moest beginnen aan de 30 km van die dag ;o) boodschappen gedaan in het winkeltje ernaast voor ontbijt, we wilden weer vroeg weg in verband met de regen die er zou gaan vallen. naar de gîte gelopen en toen konden we niet verder, ze waren er filmopnames aan het maken met een bekende franse filmster

ik heb haar niet gezien. we moesten even wachten en toen de shot klaar was werden we heel snel doorgeleid naar onze gîte. pedro, een fransman en medepelgrimmer, is wel met haar op de foto gegaan. 's avonds uit eten gegaan bij pizza pepone, klein zaakje, meest afhaal. lekker pizza'tje en gezelschap van 2 mede nederlanders die daar in de buurt een huis hadden. die waren ook even lekker uit eten. gezellig zitten kletsen, will had haar blog doorgegeven en de volgende dag kreeg ze de groeten en een welgemeend bon camino als reactie op haar blog, van tom en ria. hij had als burger voor de marine gewerkt en kende den helder wel. hierna naar de gîte en meteen naar bed, het was al veel te laat, 22 uur!

a bien tôt, bisou