(boem) rugzak?

28 mei 2017 - Sainte-Foy-la-Grande, Frankrijk

van monfaucon naar le chantier (saint-foy-la-grande)

een onrustige nacht, buren waren tot laat bezig met een feestje :o) maar evengoed lekker geslapen, het begint te wennen, de inspanning! ik ben niet zo moe meer na een dag lopen. ga nog wel vroeg naar bed, maar meer uit gewoonte en het vroeg er uit zijn dan vanwege de moeheid. de rugzak weegt ook bijna niks meer ;o)) nou ja, niks, 's morgens als ik hem oppak denk ik van, pfffff maar gaande de dag merk ik eigenlijk niet eens meer dat dat ding op mijn rug zit en buk ik om foto's te maken met die rugzak om en bij het opstaan denk ik dan ineens van oh ja, die rugzak ;o))

om 9 uur dus, na de baguette gekocht te hebben, vertrokken van de glamping. die baguette hebben we in monfaucon opgegeten na een 1/2 uur lopen, bij de mairie was een picknicktafel en een openbaar toilet, van allebei uitgebreid gebruik gemaakt ;o) ook wel een dingetje als je die franse hurktoiletten na gebruik doorspoelt moet je echt aan de kant anders heb je een tsunami over je voeten heen :o))

weer een mooie tocht vandaag! de wijnboer had gelijk roy! het was wel heuveltje op, heuveltje af maar het was een tocht met mooie vergezichten, heiig maar mooi! en we zitten weer midden in de wijngaarden, ze laten ze hier anders groeien dan in het noorden. in het noorden laag bij de grond en horizontaal doorgeleid en hier op stam, toch wel ongeveer 1/2 meter van de grond, en omhoog geleid. iets met de temperaturen , vorst aan de grond etc ik weet het niet en mijn frans is niet goed genoeg om dat uit te zoeken, tet? iets voor jou?

weer veel orchideeën en andere bloemen onderweg en dus veel fotomomentjes, dat en mijn enkelproblemen maakten dus ook veel wachtmomentjes voor will! maar, het was het waard! ik geniet weer volop ;o)) we hebben het er vandaag nog over gehad en we kwamen allebei tot dezelfde conclusie los van elkaar, alleen in uiterste noodzaak 30 km lopen per dag, alleen in uiterste noodzaak over de D-wegen en dus alleen over de route die we al die tijd al volgen en max 20 tot 25 km per dag, door de natuur en over rustige wegen! de rust en vrede die we zo vinden is veel beter!

bij saint-foy-la-grande, en dus de dordogne (rivier) overgestoken, aangekomen de kerk bezocht, mooie kerk, niet de grootste maar ook niet de kleinste! mooie gouden maria achter het altaar en natuurlijk daar ook weer een kaarsje voor chica007 gebrand. ook maar even een terrasje gepakt, will op onderzoek naar wat eten en ik aan een blondje (grimbergen dit keer) met wat nootjes en zoutjes. will kwam uiteindelijk terug en had dacht ze een fruitsalade besteld, niet dus, alles nog in de schil :o(  dus zelf maar aan de slag! toen zag ze haar schoenen en zag ze dat haar pas verzoolde zolen, al weer los lieten, halve zool dus :o( niet goed en leuk, want wat doen ze? laten ze verder los, blijven ze zitten? woensdag wordt er pas regen verwacht en hoe "losser de zool hoe natter de voet"! kut! route nu verlegd, qua kilometers beter en we dachten ook dat er een schoenmaker zou zijn in het dorp waar we nu gaan slapen, volgens google dan, volgens de mw waar we bij gaan slapen niet :o( over 1 week zitten we pas in een grote stad waar je dan ook een goede schoenmaker zou verwachten, roquefort, hoe toepasselijk, stinkkaas en schoenen ;o)) hoe we het op gaan lossen weten we nog niet, hier is in ieder geval geen oplossing te verwachten, de schoenmaker hier is dicht vandaag (zondag) en morgen en om hier nu te blijven schiet ook niet op!

we zij op het terras ook nog even gecheckt door 2 gendarmeries met pistool! ze kwamen heel koeltjes aanlopen en rustig om zich heen kijkend liepen ze naar binnen, een man aan een tafel een hand gevend, net een film! even later kwamen ze weer naar buiten, ook weer rustig om zich heen kijkend de weg vervolgend! ik had mijn rugzak 5 meter verderop gezet, in de zon, om mijn heup en schouderbanden te kunnen laten drogen en was zelf op het terras neergestreken om mijn grimbergen te kunnen verorberen. niet doen dus in het vervolg! ze kwamen ons verder niet lastig vallen, kwam natuurlijk door mijn innemende lach ;o) wij keken ook gewoon naar ze, wie checkt wie nu uit eigenlijk? want wij waren ook benieuwd wie die gasten waren en waarom ze daar waren met pistool in holster en kogelvrijvest aan! ik heb vanuit de praktijk (ambu) genoeg (gespreks) contacten gehad met de politie om te weten hoe dat gaat, dat onopvallende checken van ze :o) wel leuk om het ook eens mee te maken, het zou minder leuk zijn aks we daadwerkelijk aangehouden waren natuurlijk, dus volgende keer zet ik mijn rugzak hier in frankrijk even dichterbij mij! even later doorgelopen naar de chambre d'hôtes waar we slapen, lekker luxe! ook wel eens lekker na al die campings, glamping, gîtes privé en gîtes de municipal etc waar je met zijn 6sen op een kamer ligt te stinken ;o) ook gezellig oor maar je wil ook wel eens heerlijk luxe eten en een kamertje voor jezelf, la vie est tres bonne :o)) zitten nu dus aan de dordogne, buiten de stad, in een luxe chambre d'hôtes ;o) we krijgen ju al de voorgerechtjes , samosa/brique achtige hapjes met tonijn, koriander en kabeljauw, mjammie! de host is een ex-militair en kan blijkbaar goed koken! ben heel benieuwd, jullie horen morgen verder, roy komt net binnen. misschien straks nog even voor het naar bed gaan. en ja hoor, heerlijk eten! pompoensoep met blauwaderkaas eronder, en een bladerdeeg bakje met chèvre en tomaat en thijm en en en en, heerlijk! na een toetje van verse aardbeien met gezoete hibiscussap en een ijsbolletje met verse vanille! een goede kok en en een heel leuk plekje om te zitten! lekkere boterige bourgogne wijn, rully, bij beaune uit de buurt. er zit hier een duitse vrouw, ze zit hier al 3 dagen na een vietnamees meditatie/mindfulness 10 daagse, iets voor ons ruud? en dan hier bij komen ;o)) we hebben roy verrast door als verjaardagscadeau zijn eten te betalen, hij was blij verrast, hij was net van plan om ons uit te nodigen voor zijn verjaardagsfeestje ;o) evengoed bedankt roy! wie weet zien we elkaar in bazas! de host was al op de hogte, die had al gevraagd hoe de verhoudingen lagen en daardoor ook hoe de rekening verdeeld moest worden, we hadden hem al ingelicht, en hij liep lachend weg toen roy vroeg of ie ook met card kon betalen, hij zei van niet en toen roy dus begon van ik weet niet of ik genoeg geld bij me heb zijn we maar "lang zal die leven" gaan zingen :o) was een gezellige avond! wel weer vroeg naar bed!!!! :o) morgen weer vroeg op, 26,8 km en ik kan niet zo snel vanwege mijn enkel. we gaan het zien en jullie gaan het horen ;o)

á tout á l'heure, une bisou pour tous!

1. Riena:
    29 mei 2017
    Mooie foto's en leuk verslag weer! Kan Willy haar schoenen niet beter in de wilgen hangen en nieuwe kopen?
  2. TET PAARDEKOOPER:
    29 mei 2017
    Ja Roel...je begint al aardig in de wijn (teelt) thuis te geraken...je krijgt nog meer verrassingen op je paden ik zit midden in de RULLY...vlgde keer als je hier bent doen we de Rullyrally
  3. Roy De Boo:
    29 mei 2017
    Mooi verhaal Roel. Jullie hadden me mooi te grazen maar mijn tijd komt nog :-). Zie jullie morgen in La Réole hoop ik.