booeee boeee boooooee

8 mei 2017 - Châteaumeillant, Frankrijk

het slaappatroon verandert!

het is echt vroeg naar bed en vroeg er uit! verder hier ook niet echt veel te doen, maar daar zoeken we dan ook niet eens naar :o) ik hou will wakker met mijn gesnurk en op momenten dat ik wakker ben lig ik naar will's gesnurk te luisteren, het volume van mijn "ronfleur" ligt wel hoger ;o)) ik zie daarin niet een directe lichamelijke oplossing, misschien eens bij een farmacie naar binnen, je schijnt van die pleisters te hebben die je op je neus plakt waardoor het minder schijnt te worden. hoorde ook een man deze week over zijn vrouw praten, die had buisjes gekregen, ik begreep dat ze die helemaal in haar neus moest duwen tot bijna in haar keel! dat gaat mij echt te ver! dan maar gescheiden kamers ;o) komt tijd komt raad!

moeheid speelt ook mee, ben benieuwd of dat weggaat na een paar weken. je zou verwachten dat er gewenning optreedt! voel dat nu nog niet :o(

gisteren hele dag matig tot slecht weer gehad, 's morgens toen we begonnen te lopen droog, later motregen en 's middags gingen de sluizen open.

wel mooie groene wandeling, veel frisgroen bos en weides, mooie bloemen gezien ook. de koeien zijn ook leuk, soms schrikken ze omdat je ineens te dicht bij bent en even later komen ze dan en masse naar je toe om je van de andere kant van het stroomdraad / heg aan te staren, we praten zelfs met ze in het koei's, niet moeilijk aan te leren! stiers is wat vervelender, dat zijn van die diepe, zware keelgeluiden, die nogal wat keelpijn opleveren :o)

we kwamen dus in de stromende regen, doornat aan bij het hotel waarvan wij dachten dat het gereserveerd was. de restaurant / hotel eigenaars gingen net weg met de auto en de tent zat al op slot :o(

we hadden de reservering laten doen door een vorige gîtes hospitalier, naam en telefoonnummer in boekje laten zien, vervolgens trok ze een eigen lijst tevoorschijn en heeft daar een nummer van gebeld. als we het goed begrepen hebben dan was dat een nummer van een gîte waarvan de eigenaresse bij het hotel waar wij wilden slapen gewerkt heeft, ze zit schuin aan de overkant van het hotel waar wij nu zitten.

de mensen van het hotel hebben de boel voor ons open gegooid en ons van drinken voorzien, zelf gingen ze nog even weg voor...... wat ze moesten doen. lieve vriendelijke mensen! we zijn dus in het hotel gebleven.

nog een paar blondjes weggewerkt :o) en toen maar naar de kamer voor een heerlijke warme douche. wasje gedaan :o) en wat op bed, de nodige e-mails etc, gelummeld tot het tijd werd voor het avondeten, heerlijk gegeten! een terrine van lapin en een tartiflette (soort aardappelgratin maar dan net ff anders) met wat sla en worstjes (soort hema rookworst) voor mij en voor will een crudité en ook een tartiflette maar dan vega.

ik heb dus net het ontbijt op, will ligt nog in bed na een onrustige nacht, neem wat brood mee naar boven en dan gaan we ons maar weer eens klaarmaken voor de wandeling, een korte vandaag, 12,5 kilometer maar. wordt een makkie! geen regen en lekker koel! mooi weer om te lopen.

heb ook de eigenaar nog gefeliciteerd met de overwinning van macron, hij vindt het dus helemaal niks. ze vinden macron "old school" en iemand die voor de rijken is en niet voor het gewone volk.  hadden het gevoel dat ze moesten kiezen uit 2 kwaden! een duiveltje op links en een duiveltje op rechts! er waren ook heel veel blanco stemmers en meer dan vorige keer, mensen die niet kwamen stemmen. allemaal emotionele ressentimenten. vraag me toch af of dit; trump, wilders,le pen....., allemaal geblondeerd ;o)) een opmaat is voor / van een verandering in het denken over de maatschappij an sich?

we zijn dus om een uur of 11 pas gaan lopen, even langs de bakker en de bank en toen de paden op......

lekker loom gelopen gelopen vandaag, wat mij het meeste opviel was de, meer dan vorige dagen, STILTE, oorverdovend, heerlijk. het was wel heuvel op heuvel af (wanneer praat je eigenlijk over bergen?) wat het tempo ok behoorlijk afremde.

in saint-jeanvrin, stond nog een mooie kerk uit de XII eeuw en waar de deur ook gewoon helemaal openstond! een godswonder heet dat dan waarschijnlijk! de meeste kerken die we tegenkomen zijn namelijk altijd dicht! wel jammer, je wilt als pelgrim natuurlijk wel die kerk in, het pad is er zelfs opgemaakt om langs al die kerken te komen!

bij aankomst in châteaumeillant, eerst maar boodschappen gedaan, we moesten zelf koken! er is vandaag heel veel dicht (hier wordt 5 mei op 8 mei gevierd ;o)) en we zitten in een communal gîte (gewoon een soort van vakantieboerderij) die door de gemeente beheert wordt, buiten het dorp. ze hebben hier best wel wat over voor een pelgrim, veel respect krijg je! mooi om mee te maken! afgelopen week ook een vrouw, die vond het jammer dat ze ons niets kon offreren, mooi toch :o)

in de gîte waren ook 2 fietsende, belgische pelgrims, valt us ook best nog wel tegen, je gaat wel sneller maar heuvel op is voor die gasten ook wel zwaar, en de billen werden wel een stuk gevoeliger, zag je ook wel aan het lopen ;o)

na het eten, pasta met tomatensaus en een soort van salade met druiven, vijgen, uitje en kaas met chèvre yoghurt saus nog even naar buiten geweest. zonnetje brak door! hoe blij kun je daar van worden :o)

het is nu 21.00 uur en ga zo tandenpoetsen en maar weer naar bed, morgen weer lange dag,

boooeeeeeee booeeee ;o)

1. Janneke:
    10 mei 2017
    Wanneer noen je iets een berg? Deze aardrijkskundige vraag kan ik natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan ;-))
    Mijn leerlingen leren dat heuvelland toppen heeft tussen de 200 en 500 meter. Daarboven heet het middelgebergte (tot 1500 m). En daarboven hooggebergte. Maar je vermoedde waarschijnlijk wel dat je daar niet liep :-)
    Succes verder