col de lepoeder

19 juni 2017 - Orisson, Frankrijk

van orisson naar roncesvalles

het stormde van vanmorgen, windkracht 8/9! ook dat nog, moet je een colletje pakken en dan zoveel wind, qua temperatuur wel lekker, afkoelend! onderweg merkte je het goed, ik kon me staande houden maar werd toch af en toe een pasje opzij gezet ;o)) op sommige stukken ook tegenwind! waarom nooit mee ;o(

vandaag dus een colletje van 1400 mtr genomen! flink stijgen zeker het eerste stuk. daarna vlakte het wat af tot vlak voor de top en toen nog even 150 mtr omhoog. ik had op een gegeven moment ook hoofdpijn, ik was even bang dat het van de hoogte zou komen maar later toch maar bedacht dat het de wind was, hij beukte er flink op los, horendol ook!

we waren één van de eersten die vertrokken en dat was wel zo rustig, niet dat cohort gebeuren zoals gisteren. wel een hele mooie zonsopgang erbij gekregen.

lekker gelopen, veel vale gieren gezien maar moeilijk op de foto te krijgen met deze windsnelheden, ene moment heb je ze in beeld en volgende moment net als jij scherp wil stellen zijn ze al weer weg, uit beeld! je ziet ze wegscheren, heerlijk gevoel moet dat zijn. ik zag er zelfs één vlak voor me de weg overgaan, je ziet het helaas niet aankomen.

de schaapherders hier doen het tegenwoordig in de auto, hond in de laadbak! snap ik ook wel, kunnen de schapen lekker vrij rondlopen en hij (geen zij’en gezien hier) hoeft geen kilometers bergop bergaf om ze op te sporen. ook heel veel half wilde paarden gezien, veel met een bel om de nek ook, wel mooi om te zien hoe ze hun eigen gang kunnen gaan in plaats van die kleine weitjes met modder waar je ze in nederland vaak in ziet staan.

pas toen we op de col de lepoeder waren aanbeland kwamen de eerste pelgrims ons inhalen, ik zei het al, we zijn een paar slakken ;o)) ook omdat we zo vroeg vertrokken waren, de meesten komen toch later pas in actie.

in hotel lekker in koel bad gegaan, daarna even lekker geslapen en toen toch maar een paar biertjes er in op het terras voor het hotel ;o)) vanavond voor het eerst een pegrimsmenu gehad, goedkoop en vullend maar weinig groente.

wat me wel tegenvalt is de massaliteit, wij komen uit de franse voie de vezelay waar het toch wat intiemer was, een paar medepelgrims die je elke dag zag of nog eens af en toe tegenkwam. maar hier, pffff, overgangen zijn altijd lastig dus dit went ook wel weer! hoop ik!

het is al weer negen uur dus en verder weiníg te melden,

hasta luego

1. Hendri:
    20 juni 2017
    Wat een prachtige foto's. Gaan jullie nu even uitrusten?
  2. Louise:
    20 juni 2017
    Wat een belevenis Roel..! ik blijf me afvragen of het wat voor mij zou zijn... Ik geniet telkens weer v je verhaal en je foto's.. die zijn echt wauw!! Blijven genieten hé en vooral v die lekkere blondjes.. ;p
    Een zoen en de groetjes aan Willy.