riena komt :o))

20 juni 2017 - Zubiri, Spanje

van roncesvalles naar zubiri

ik had nog wel wat te melden, ik heb een wezeltje gezien. de manier waarop was ook wel weer apart, net als de kip voor sjpdp. ik liep over de heuvelrug op een heerlijk zachte bladergrond (echt een dikke laag bladeren (je zakte er echt zo’n een 1/2 cm in weg) en langs de kant van de weg was en aangesloten struik, als een soort berm. ineens kwam daar als die pop met die lange nek in de efteling, die wezel uit die struiken omhoog, een mooi wit buikje en van die kraaloogjes.we keken elkaar aan en voor ik het wist was ie weer weg, zag nog wat struiken bewegen en dat was dat dan weer.

we hebben tot nu toe echt mazzel met het weer, ja die wind, bij oversteken van de pas, was hard maar zorgde er wel weer voor dat het niet bloody hot was om te lopen. vandaag een heerlijke bewolking die pas na het middaguur openbrak en toen hadden we het grootste stuk er al op zitten. we kregen nog wel even klappie toe als toetje, een steil colletje met een dito afdaling (de nog niet gewisselde snijtandjes van het melkgebit) maar 1/2verwege de afdaling stond er een caravan, vermomd als rots met heerlijke koele drankjes, het was intussen echt wel heet geworden en zo’n pauze is dan echt een must! schoenen en sokken uit en de voeten weer wat droogte gunnen! heel belangrijk ben ik achter gekomen! bij die caravan stond ook nog een bak met allemaal ondergoed erin met en bord met tekst erop dat als je hier je onderbroek zou achterlaten je de man of vrouw van je leven zou gaan vinden ;o) ik heb niemand uit de kleren zien gaan ;o)

ook wel weer leuk zo’n rustplek, je ziet iedereen daar weer bij elkaar komen uitpuffend en bijkletsen waarna ook weer ieder zijn of haar eigen weg gaat, 1 weg natuurlijk! de camino!

buiten de bewolking hadden we het grootste deel van de weg ook nog de verkoeling van het bos. daar zagen we in een weiland ook de eerste ezelgangers, 2 meiden in dit geval met tent en bepakking, lijkt me wel een heel gedoe! die dieren hebben toch verzorging nodig, minimaal waarschijnlijk als ze gezond zijn en eten hoef je niet mee te nemen, doen ze zelf. je moet wel op zoek naar weilandjes waar je mag staan maar daar zal dan ook wel weer een reisgidsje voor zijn, “ik wandel de camino met mijn ezel” of zoiets.

er liep ook nog een bask met me op een tijdje totdat ie vond dat ie te ver op zijn vrouw en kind vooruitgelopen was en achterbleef. een b’tje een natuurmens, hij had info over bomen en dat je kunt zien welke kant (noord, zuid etc) je oploopt door te kijken naar het mos op de bomen. ik geloof dat je dan wel wat specifiekere regio-kennis nodig hebt maar het klopt wel en zo had ie nog meer van dat soort weetjes. hij praat wel erg rap, je praat wat terug in heel gebrekkig spaans en dan denken ze waarschijnlijk dat je het allemaal begrijpt, niet dus! zo snel, echt een stortvloed! hij is ook gewend om te lopen en zijn vrouw en dochter waren voor de eerste keer mee en je kon zien dat ze het zwaar hadden en ondertussen zat hij maar tegen ons, zei hoorden dat ook want niet zacht pratend! het wordt warm ze moeten doorlopen! uit bezorgdheid, dat dan wel weer! leuke ontmoeting weer, we zijn hem nog vaker tegengekomen onderweg en hij heeft een leuke humor.

we zien ook zomaar veel kruizen langs de weg, mensen die overleden waren daar terwijl ze de camino aan het lopen waren, voor een gevallen nederlander (in de winter op de pas naar roncesvalles, erg gevaarlijk dan als het sneeuwt) een gevallen japanner op een bloedhete plek boven aan dat colletje wat ik net beschreef en zo zijn er meer. zo zie je maar het is geen kattepis, het kan altijd natuurlijk en als je ziet hoeveel mensen (en de met name vele ouderen tot 70+) er lopen dan moet het statisch ook gebeuren maar voor familie en vrienden is het niet leuk. bij deze dus maar even, mocht er wat gebeuren weet dan dat ik het doe omdat het leuk is en dat ik van jullie allemaal hou! ik heb verder nog geen plannen in die richting hoor ;o)

en ik hoef geen kruis ter plekke ;o))

de afdaling heb ik grotendeels weer dansend (nepal style) gedaan. niet elke afdaling is daar geschikt voor maar deze wel, hoe ongelijkmatiger des te beter voor de performance ;o)) en het gaat ook lekker snel! voor ik het wist was ik beneden, op naar het terras en het lokkende bier! ik hoorde ze al roepen, kom nou, kom nou ;o)) ik vond het deze dag sowieso erg makkelijk gaan, soepel omhoog en naar beneden, het begint te wennen!

ik had mijn eerste biertje nog niet op en toen waren riena en patricia er al, ik wilde net de iphone van riena gaan traceren en toen stonden ze al voor mijn neus. het is fijn om riena weer te zien! het is al weer ruim 6 weken dat ik weg ben! wat gaat dat snel zeg en ongelooflijk dat ik de meeste tijd ervan gelopen heb! ook goed om jou weer te zien patsie ;o) leuk dat je mee bent!

later kwam will ook eindelijk ;o) beneden en marrie, een martiniquese francaise, kwam er ook nog bij, gezellig! na een paar biertjes op naar pamplona en het airbnb huisje, in een superdeluxe auto, groot ook! duurde maar een 1/2 uurtje en toen waren we er. mooie oude stad met stadswallen, het was er druk op straat, heel druk en gezellig. veel jeugd ook! wel leuk dat, ook door de prettige temperatuur, alles zich buiten afspeelt. ik mis dat in nederland. het huisje is echt mooi, in het oude gedeelte van de stad met een patio waar je heerlijk kunt zitten.

‘s avonds werd het voor ons erg laat, zijn we niet meer gewend ;o) lekker uit eten geweest en toen maar weer naar bed!

hasta luego,

1. TET PAARDEKOOPER:
    22 juni 2017
    Oei..oei..oei...daar gaat je camino dagritme...maar dat pak je dan maar na een weekje weer terug op. Toch veels te leuk dat Riena en Pats er zijn. Genieten!!