donibane garazi

17 juni 2017 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

donibane garazi, rustdag

heerlijk uitgeslapen vandaag, 8.30 uur! wist niet dat ik het nog kon. had het waarschijnlijk ook wel nodig :o)) dag ledig doorgebracht met onledigheid, lidl’tje gepakt vanmorgen voor het ontbijt, nog een stuk lopen evengoed en lekker notenbrood gekocht, was echt lekker heeft lidl dat in nederland ook? toch eens een keer kijken.

verder de hele ochtend weinig gedaan, blog geschreven van gisteren, had er toen geen tijd voor en daarna will nog een ietsiepietsie geholpen met zoeken naar slaapplaatsen in spanje. will had meeste gedaan, ik maar 1 mailtje in het spaans, rudimentair spaans, maar ik denk dat ze het wel begrijpen alhoewel we nog geen antwoord terug hebben ;o(

lekker geluncht met een fles bretonse cider en een galette (hartige crepe) nog wat boodschappen gedaan en toen maar weer naar het huisie voor, tja, voor niks, lekker geluierd :o) will moest nog naar de farmacie en de enige die open was bleek dus 10 minuten lopen, want zaterdag ;o))

het is ondertussen wel weer warm aan het worden en overmorgen, als we nog een stuk naar de top moeten wordt het 36 graden! lekker warm dus ;o((

nadat will haar naaiwerkzaamheden klaar had nog even wat tijd op straat doorgebracht, kijken of we de pelgrims van de toeristen konden onderscheiden, je ziet het meestal aan de witte sokjes (voetjes) we zijn met zijn allen pelgrimbruin geworden door het lopen in de zon, vergelijkbaar met wielrenners bruin, wit lijf en bruine ledematen waar geen t-shirt, broek of sokken zitten.

kwamen nog een jongen tegen uit taiwan, gisteren aangekomen in parijs en morgen de berg op en weer af, hij was echt nerveus, bleef maar over zijn buik wrijven :o)

daarna de tas ingepakt, de spullen in het huisje opgeruimd, de wortels geraspt en nu morgen maar niet vergeten om alles uit de koelkast mee te nemen. ik heb nog een fles water gekocht dus in totaal nu 3,25 liter water bij me, allemaal gewicht maar het moet nu maar even, onderweg is er maar 1 tankplek en ze waarschuwden ons dat het hard ging! en na de vorige ervaringen met de hitte geloof ik dat maar al te graag. het is wel raar, overmorgen lopen we spanje in maar voor mijn gevoel verlaten we morgen frankrijk al, er tussenin een soort niemandsland. saint-jean-pied-de-port wordt niet voor niets de poort naar de pyreneeën genoemd. we lopen de poort dus uit en overmorgen lopen we ergens weer naar binnen.

onwerkelijk dat we al zover gekomen zijn, tot nu toe vond ik nepal het heftigst van al mijn reiservaringen in actie, maar nu na al die dagen lopen lijkt nepal me een makkie! in de zin dat het kort is, hier blijf je lopen en lopen en lopen en……….! vermoeiend maar een hele mooie existentiele ervaring die ik niet gauw weer zal vergeten. alles wat je beleeft is één GROTE REIS in jezelf maar, ook letterlijk het lopen door de landschappen, de mensen die je tegenkomt en die dan spontaan dingen doen voor je omdat ze zien dat je iets nodig hebt, onwerkelijk. ik was altijd vrij cinysch over mensen in de zin dat ik vond dat het eigen belang altijd voorop staat en natuurlijk is dat ook zo, dat zit er nu eenmaal ingebakken! maar nu maak ik ook de andere kant mee, de liefdevolle kant. van ik ga je helpen zonder iets terug te verwachten. de grieken noemen het a’gape (1 van de vier termen die ze voor liefde hebben en die wij niet kennen) ik weet dat ik het woord ruim interpreteer maar het is wat er het meest bij in de buurt komt voor mij! zo, weer genoeg van dit.

morgen om 5 uur weg, we willen er zijn voor de hitte losbarst en een paar wolken zou ik helemaal niet erg vinden ;o))

morgen of overmorgen, afhankelijk van de wifi en telefoonbereik zal ik het melkgebit van de pyreneeën met jullie delen, analoog aan: de bergen laten hun tanden zien ;o))

á tout á l’heure maar weer of hasta luego,

nog een laatste bisou pour tout le monde en een eerste beso de buenas noches a todos :o)

1. Riena:
    17 juni 2017
    Hoi Roel en Willy zet hem op! Patricia en ik komen jullie dinsdag aan de andere kant ophalen! Het verhaal van de kip leek op de buurman van Marret in Frankrijk, ik had de stip niet gezien, haha! Xxx
  2. Anneke Admiraal:
    18 juni 2017
    Ik hoop dat deze dag meeviel en iet teveel afzien was. Respect voor jullie beide....
    Nog even en dan pikt Rien jullie op. Effe een meevaller
  3. Hendri:
    19 juni 2017
    Sterkte met deze tocht in de hitte, en een geweldige prestatie wat jullie tot nu toe gelopen hebben. Liefs.
  4. Roy De Boo:
    19 juni 2017
    Eindelijk in Spanje; nu nog maar 750 km!