de jacht op de tampons is geopend ;o)

1 mei 2017 - Le Guétin, Frankrijk

tampons!

hier in frankrijk zijn het stempels!

en wij, net als alle andere pelgrims, zijn op zoek naar stempels als een vorm van bewijs dat je inderdaad de camino gelopen hebt, vandaar dat je ook je paspoort bij je hebt waar al die tampons hun afdruk achter laten ;o))

vandaag een leuke kikker gekregen bij het hotel waar we slapen, in een dorp waar verder niets maar dan ook niets te beleven valt. een dorp van een paar huizen aan een doorgaande weg met bij ons beneden de lokale bar waar de mannen zich vol laten lopen en dan straks weer even vrolijk achter het stuur kruipen, nederland maar dan jaren terug!

vanmorgen rustig opgestart, ontbijtje, spullen pakken, de andere pelgrims uitgezwaaid, mensen waar je amper een woord mee hebt gewisseld maar die omdat je pelgrim bent een vertrouwd iets lijken te zijn. welkom in de wereld van de pelgrimage! een aparte wereld, de ene pelgrim vind dan ook dat de ander niet zuiver genoeg is, of juist weer te zuiver, te weinig kilometers loopt of te luxe leeft want een pelgrim moet afzien, allemaal van die dogma's waar ik niet zo in geloof! als je dan toch pelgrim wilt zijn doe het dan voor jezelf en op je eigen manier alleen dat werkt voor jou!

het begin was weer eens lastig te vinden, ook omdat we overstapten op een andere route. de voie de vezelay bestaat uit verschillende paden die elkaar kruisen.

je hebt de historische route die dus vroeger ook daadwerkelijk werd gebruikt door pelgrims. die is wat korter en heeft minder mooie uitzichten dan de GR (grand randonnée, oftewel lange afstands wandelpad) die dus ook daadwerkelijk meer kilometers heeft.

soms heb je om de 10 meter aanwijzingen en andere x'ren loop je te zoeken en vind je helemaal niets en dan is het boekje met de uitgeschreven route toch weer erg handig om bij je te hebben en soms is zelfs dat niet genoeg omdat je gewoon niet goed oplet en dan kun je lekker kilometers terug lopen :o))

uiteindelijk op ons pad terecht gekomen en rustig aan lopend op weg naar la grenouille waar we slapen in, la grenouille, een hotel met dezelfde naam als het dorp.

het was een mooie, korte wandeling. weinig verharde paden, langs de loire, akkers met koolzaad, een kudde schapen met lammetjes en een herderinnetje voor de oppas en, er staat heel veel in bloei! de lucht is bezwangerd met de geur van honing, heerlijk!

ik weet weer waarom ik wilde lopen! toen we vanmorgen eenmaal op weg waren voelde ik de spanning van gaat alles goed, heb ik alles bij me etc, uit me wegglijden. een soort vrijheid die je moeilijk op een andere manier kunt bereiken.

een meditatieve ervaring ook, gedachtes komen en gaan, de natuur in volle bloei en groei en het is allemaal goed!

het is nu 16 uur, straks dorp even in, even uitlopen ;o)) paar huizen en dat is dan weer dat. vanavond hier eten, ben benieuwd naar de vega hap, "pas de problem" zeggen ze, mmmmm, we gaan het zien!

p.s. oh ja, ik kan en wil niet reageren op alle reacties, sorry :o( :o))

deze blog is zoals will al benoemde een alternatief voor met iedereen apart appen of sms'sen en mailen, en voor mij een vorm van dagboek voor later!

af en toe een appie, pas de problem, maar ik wil het geen hoofdzaak laten zijn tijdens de loop.

1. Ruud:
    1 mei 2017
    Heel fijn voor je Roel dat het helemaal goed is nu en de onrust weg is. Wens je heel veel wandel plezier en ik volg je. X
  2. Josje:
    1 mei 2017
    Fijn dat je ontspannen kunt lopen en de zorgen van alledag achter je kunt laten. Geniet van je tocht maar dat komt wel goed. Groetjes xx
  3. Anneke Admiraal:
    2 mei 2017
    Lekker begin, mooi verhaal!
    En de kop is eraf. Wens je een mooie tocht..
  4. Louise:
    2 mei 2017
    Ik heb je gevonden, en zal proberen je te volgen en te begrijpen.... iig wens ik je ook heel veel lach pretjes en natuurlijk succes...