nattigheid :o((

2 mei 2017 - Le Guétin, Frankrijk

nattigheid ;o(

vandaag lekker langzaam begonnen in tegenstelling tot de 30'gers (pelgrims die gemiddeld 30 km per dag lopen) die om 8 uur al fris en fruitig de deur uit stapten gingen wij pas om een uur of 10 de deur uit :o)

het is nu 15 uur en het spettert nog een b'tje, vanmorgen bleef het plenzen, heel even was het droog en daarna nog een kleine stuiptrekking. nu zelfs zon! we hebben een huisje op het terrein van een kasteel, de eigenaren zijn al heel lang bezig om het kasteeltje op te knappen, gaat langzaam, en met de verhuur van de huisjes financieren ze de verbouw / restauratie.

wel heel mooi, het lopen! ondanks de regen die op zichzelf al weer een bepaald gevoel geeft, er is namelijk geen ontkomen aan en je wil / moet toch door, anders kun je net zo goed thuis blijven "wherever i lay my head, that's my home"

de route ging voor het grootste deel langs de allier en het canal lateral de loire en verder door een privé bos. over een geasfalteerde weg. mooi, fris en fruitig, groen! de stilte was wederom oorverdovend!

wat dan ook weer het meditatieve karakter van lopen voor mij versterkt, verhelderende inzichten!! en dat op mijn leeftijd :o)) je denkt toch dat je jezelf goed kent, ik tenminste, maar toch zijn er nog steeds openbaringen, hahahaha, straks ga ik nog een getuigenis afleggen!

nee hoor even serieus, dit doet lopen echt met je, meters worden kilometers, de ene voet voor de andere en maar door gaand, op de automatische piloot, kom je in een een bepaald gedachteloos ritme terecht, heerlijk, een aanrader! en dan, ineens! ben je bij je eindpunt en zijn er uren voorbij gegaan.

ik moet eens met beversport gaan praten! ik vroeg om een waterdichte jas! veel geld voor betaald! hij is NIET waterdicht, niet dat ie als een vergiet is maar nat worden doe je wel! jammer!

afijn de zon schijnt nu, kleren zijn bijna droog dankzij kacheltje wat staat te loeien en we gaan zo, weinig anders te doen hier, slecht telefoonbereik en zelfs geen wifi ;o(,maar even in grossouvre kijken, naar een klein dorpje (paar huizen en een dorpspomp waarschijnlijk) even verderop.

vandaag pas 15 kilometer gelopen :o) morgen zo'n 11 kilometer en daarna gaan we geloof ik los!

het lopen met de rugzak valt me 100% mee, al ben ik wel bezig met te bedenken wat ik mee heb en of daar niet iets van weg kan! haar wassen zonder shampoo bijvoorbeeld, will had dat ergens gehoord, ben het nu aan het uitproberen! scheelt toch weer een flesje met inhoud qua gewicht, ik wordt een grammenneuker op deze manier. ik verlies zelf ook gewicht, mijn riem is al weer een gaatje opgeschoven, maakt het voetenwerk alleen maar lichter, très très bon!

net even, 4 blondjes en 4 witte wijn, naar de lokale pub geweest. de eigenaar was een wat sentimentele fransman, volgens mij getrouwd met een vietnamese en volgens will met een thaise, hun zoon kwam ons helemaal een box / hand geven. vervolgens een heel politiek gesprek! toen ie vroeg waar wij voor zouden kiezen was het in koor, macron! hij voor le pen :o)) vervolgens kregen we een hele tirade over de politieke en sociale wereld in frankrijk. we snapten hem helemaal, er is veel armoede en werkloosheid op het platte land in frankrijk, eigenlijk wel een b'tje analoog aan amerika, de rijke steden kiezen voor clinton / macron en het platte land voor trump (golden shower boy)/ le pen, grappig trouwens dat zowel in usa, nederland en frankrijk de populisten geblondeerd zijn, zit daar een betekenis achter?

het diner bij de overnachting moesten we uiteindelijk zelf klaar maken, hahahaha, pasta met knoflook kruidenboter en geraspte kaas! totaal geen groente! jammer! :o(

als echte pelgrims gaan we maar weer eens vroeg maar bed, het is al 21.15 uur ;o)

doux rêves,

nog meer nattigheid! de bedden waren klam en kil, duurde even voordat het er uitgestookt was met lichaamswarmte! hele winter waarschijnlijk niet gestookt, ramen zaten onder het vocht 's morgens!

slecht geslapen, will lag te ronken! niet alleen daardoor, had ook hoofdpijn! waarschijnlijk van de slechte wijn, wijn zag paarsig, geen etiket, niet eens slecht van smaak maar........