verhuizing

30 april 2017 - Nevers, Frankrijk

verhuizing :o))

weer een dag voorbij, voor will een rustdag en voor mij just another lazy day ;o)

vanmorgen langzaam opgestart, ontbijtje, doucheje en toen maar het park in, tegenover ons hotel, wachten op will, we hadden @ 9'nen afgesproken.

even wat foto's gemaakt van de beelden in het park en toen will er was de stad maar in, 1st naar de grote kathedraal hier in town, blijkbaar was er een soort van communie doen of zo, kan ook gewoon een mis zijn geweest hoor, maar er kwamen wel erg veel families met kinderen binnen. uiteindelijk, toen er nogal veel misvormd geluid van zingen uit de boxen kwam zijn we maar weggegaan.

er was een soort van hop on hop off treintje wat door het centrum reed en die wilden we wel even meemaken, helaas dat hele treintje niet meer voorbij zien komen :o( we kwamen er niet goed uit, jammer dat ons frans dan niet toereikend is, wij lazen toch echt: elke andere dag dan zaterdag, de chauffeur zal wel ziek geweest zijn :o) uiteindelijk naar een place gegaan waar dat treintje ook langs zou komen en waar ook terrassen waren, koffie was lekker, cola ook, maar geen trein meer gezien!

het was trouwens ook tijd om naar ons gereserveerde * restaurant te gaan, daar heerlijk vega geluncht van 1 tot 3 met en flesje rosé, was heel gezellig daar met de ober, b'tje op zijn frans, theatrale persoon, veel met armen en mimiek, half engels half frans.

nog even bij de carrefour langs geweest voor het avondeten, stokbrood met kaas en een tomaatje en uiteindelijk ieder ons eigen weg naar het hotel voor mij en espace de bernadette voor will.

bij aankomst op mijn kamer, ik zou later weer naar will voor het eten, bedacht ik me dat de kamer wel erg klein en donker was, er zouden ook flinke plensbuien komen en dan moest ik naar will! dat kon beter dacht ik zo maar, gebeld naar espace de bernadette en ja ze hadden nog een kamer voor me :o)) ik alles in mijn rugzak gepakt en er heen, hele verrassing voor will!

ik kreeg ook nog pelgrimskorting op vertoon van mijn credencial / pelgrimspaspoort die ik de vorige dag hier opgehaald had, hoe mooi kan de wereld zijn!

hier, in espace de bernadette, zitten allemaal (echte) pelgrims, pelgrims om verschillende redenen, burnout bijvoorbeeld en dan thuis beginnen en in december in santiago aan willen komen, kilo's lichter geworden en zich veel beter voelen. een ander, jong nog, klaar met zijn werk, ontslag genomen en gaan lopen.

een ander stel, broer en zus 78 en 68 jaar oud die 30 km per dag lopen, gewoon om het lopen, alleen nu even niet meer omdat zei haar enkel verzwikt had, ze wil niet opgeven omdat hij wel door zou willen en zij dat weer niet aandurfde om hem alleen te laten gaan?

en dan wij natuurlijk, luxe pelgrims op dit moment nog. zal later wel minder worden, alleen al qua geld, dus dan maar inleveren op de luxe en wat meer slaapzalen en geen * resto'tjes :o((

maar goed, vanavond heeft will nog even de ï gezet wat lopen en overnachten betreft, een hotel gereserveerd, ook omdat het steeds drukker wordt en je er niet op kunt vertrouwen dat er dan nog plek is en het echt nog geen buiten slaapweer is. ik hoorde van tet dat er een code oranje afgegeven was, weinig van gemerkt, de code oranje dan.

ja, er waren hele donkere wolken en flinke regenbuien maar om dat nu code oranje te noemen, heb wel erger gezien!

morgen lopen, voor mij de 1ste officiële loopdag, we beginnen langzaam de eerste 2 dagen, even  wennen om met volle bepakking te lopen en dan los ;o)) de weg is het doel, niet de prestatie of aankomen in santiago!

we hebben met elkaar afgesproken dat het geen werk moet worden, ook niet niksen, maar om nou elke dag 30 km te lopen, pfffff moet er nu niet aan denken. truus, een oud collega, die de camino al gelopen heeft ging dat wel doen op een gegeven moment toen ze eenmaal in het ritme van lopen zat. we gaan het zien!

verder nog flink wat ge-smst en geappt met nederland, boek (transport adolf h. naar san christobal) gekocht naar aanleiding van een artikel van arnon grunberg in nrc en bij ruud af laten leveren in den helder. ach, je hebt niets te doen of je hebt niets te doen ;o)

mijn 2de wasje gedraaid vandaag en die hangt nu nog te drogen, de regen klettert nog tegen de ramen, bier is op dus ik ga maar lekker tukkie doen, spreek jullie morgen weer,

bonne nuit, rêves doux, jusqu'à demain. xx

1. Riena:
    1 mei 2017