rustdag ;o((

19 mei 2017 - Limoges, Frankrijk

limoges

dit was bedoeld als rustdag! en wat voor één, begon vanmorgen om 5 uur al wakker te worden, dat was dus met de kippen van stok! uiteindelijk tot 7 uur blijven liggen, b'tje sudderen ;o) afscheid van pedro genomen, die zien we nog wel terug denk ik.

gisteravond lekker gegeten in een indiaas resto'tje, de vindaloo had wat pittiger gemogen! fransen houden niet zo van peperig of heet, pepers zijn hier ook moeilijk te vinden. lag om een uur of 10 pm in bed, dus ik snap ook wel, ondanks dat het niet met de kippen op stok is dat je wel uitgerust zou mogen zijn :o) maar zo voelt het dan toch weer niet.

ben er dus om 7 uur maar uit gegaan, lekker langzaam opgestart. even wat poedelen, ontbijtje en toen maar weer de tas ingepakt. nou ja, ingepakt, gewoon alles er ingegooid want we blijven in limoges alleen in een ander hotel. had maar even gebeld naar dat hotel, we zaten een b'tje met de rugzak, nee, niet op onze rug maar in onze maag! we moesten er om 8.30 ur uit bij de zustertjes en konden pas om 17uur inchecken bij het hotel. ik snap nu ook waarom, er is alleen maar personeel op bepaalde tijden, 's morgens om schoon te maken en uit te checken en 's avonds om nieuwe gasten te ontvangen. je krijgt een code, electronisch slot, van de deur en je zoekt het verder maar uit. ik was blij dat ik, gebeld had, want ze waren er maar tot 10 uur 's morgens en ja we konden onze rugzak daar kwijt! in een kast!

de boel de boel daarna gelaten en........ boodschappen doen, de nodige boodschappen dan. ik moest een nieuwe waterzak want die andere bleef maar lekken, wat ik ook deed! sorry cin, hij is overleden denk ik :o( verder wilde ik nieuwe zakken voor mijn kleren, andere dan ik nu had, een stuk makkelijker ook! nieuwe inlegzolen voor mijn schoenen en toen ik toch daar was ook maar een poncho, een hele goede gekocht. het probleem met een regenjas en een rugzak met hoes is dat er altijd een opening blijft waar het regenwater gewoon in blijft lopen waardoor alles toch nog zeiknat wordt! als het goed is ben ik nu van dat probleem af! ik vind een poncho sowieso makkelijker, het is ook luchtiger! en deze was heel dun en licht! precise wat ik nodig had, tijdens het lopen in de regen had ik er zelf al één ontworpen :o) blijkt dat ze gewoon in de winkel hangen :o)) en dat omdat ik eigenlijk dus een nieuwe clip / bouclé voor mijn heupband nodig had, die hadden ze daar ook nog :o) aangezien wij alles lopend doen, waren we daar pas om een uur of 11 mee klaar. toen op zoek, niet zo moeilijk want om de paar honderd meter zit er wel één, een farmacie. will had medicijnen nodig, je kunt natuurlijk voor 3 maanden meenemen maar dat is allemaal extra gewicht en een recept weegt een stuk minder. dat lukte allemaal tot de zolpiclem! daar begon het probleem, de eerste farmacie deed echt raar en moeilijk en we moesten het maar bij een andere farmacie proberen, daar aangekomen bleek dat de zolpiclem sinds april dit jaar op een lijst was komen te staan en mocht alleen maar op dokters (frans) recept worden verstrekt! er is een levendige handel in die bende (je slaapt er wel heerlijk op ;o)) dus daarom was er paal en perk aan gesteld hier in frankrijk, in nederland wordt het alleen nog voorgeschreven bij bijzondere gevallen (sorry will) als je dus wcht niet meer kunt slapen door een stam CVA bijvoorbeeld.

goed, op zoek naar een dokter. bij de eerste, kregen we te horen dat die op vakantie was. en dan kunnen die fransen toch wel bitcherig zijn, net zoals die 1ste apotheek was ook deze mevrouw kortaf met zoek het lekker uit gedrag, totaal niet behulpzaam! sorry tet en josje :o)) dat versterkt dan toch weer die vooroordelen. uiteindelijk via de vvv meneer een afspraak bij een dokter gekregen, een allerhartelijkst persoon, erg joviaal! moest nog wel even overtuigd worden van maar uiteindelijk met recept de deur uit! gelukkig! vervolgens op zoek naar, nee geen apotheek :o) die zitten echt om de paar honderd meter, maar een katholieke boekwinkel voor een pelgrimspaspoort waar de tampons in worden gezet. die van ons begint al aardig vol te lopen namelijk. ook dat adres hadden we via de vvv meneer. alleen had die boekwinkel ze niet meer, dus dan maar op de volgende stop, perigueux of verder, we gaan er naar op zoek! afijn, toen was het alweer rond 5'en en we wilden ook nog naar de kathedraal. eerst maar even wat eten ingeslagen en dat naar het hotel gebracht, toen naar de kathedraal!

hij is mooi! ik word er altijd een b'tje stil van. toch een raar fenomeen! het staat bol van, en voor mij, kerkelijke symboliek, maar ook voor vrede en rust in roerige tijden. ik ben totaal niet gelovig, maar iedere x als ik dan zoiets als een kathedraal zie dan ben ik zwaar maar dan ook zwaar impressed! die dingen staan er al eeuwen, deze was bijvoorbeeld een product van 800 jaar werken, kun je je er iets bij voorstellen? maf! waarom en waarvoor? zoveel geld als er aan gespendeerd wordt. ik weet dat mensen een soort van houvast zoeken en dat hier in vinden maar het is allemaal zo leeg (want het helpt echt niet) en toch zo imposant en indrukwekkend! ik was als kind al gefascineerd door kerken, ik weet nog dat ik, jaar of 8, op straat zwierf en uit een gebouw muziek hoorde komen, ik die grote deuren opendoen (kraakt en piept altijd gigantisch) en vervolgens aangestaard worden door een voltallige kerk, heb toen ook heel snel die deuren weer dicht gedaan en ben hard weggelopen ;o)

toen, het was inmiddels alweer 18 uur, maar naar huis. daar de nodige slaapplaatsen (met een goudale en will een roseetje erbij) nog geregeld voor onderweg en nu eindelijk zittend in bed het blogje doen, net het stokbroodje poulet complet gegeten, zo nog even douchen en dan maar weer slapen, het wordt tijd dat we ook maar met de kippen op stok gaan ;o)) het is dus nu 21 uur en laat aan het worden, 1st nog even douchen en dan zzzzzzzzzzzzzzzz maar een echte rustdag kan ik het niet noemen, we hebben de hele stad doorkruist :o)) en de hele dag bezig geweest :o)

ook zo gek, ik voelde vandaag pas dat ik gewoon best wel moe ben, een basale moeheid! en toch, buiten op straat, lopen we meteen alsof we 30 km vol moeten maken en is die moeheid (het gevoel) helemaal weg ;o) wordt vervolgd.

embrasser moi

1. Josje:
    19 mei 2017
    Hoiiii geniet van je verhalen tis alsof je erbij bent . Wat een rustdag ook rust kan geven he. Kerken en kathedralen wij gaan ook altijd even binnen kijken en de onvoorstelbare kapitalen bewonderen. En natuurlijk een kaarsje branden. Voor de rest geloof ik mijn eigen geloof net als velen. Wens je nog een goede voortzetting van de tocht . Knuffel Josje xx
  2. Marcus:
    19 mei 2017
    De christenen van vóór onze tijd waren er vast van overtuigd dat het juist écht hielp om hun geld, arbeid en energie (en niet zelden hun leven) in de kathedraal te steken. Namelijk voor het idee dat het hielp om voorspraak te krijgen bij het Laatste Oordeel. Het atheïsme wat jij en ik kennen is een relatief modern gangbaar verschijnsel. Het geloof én de angst voor het hiernamaals was ooit universeel. Men deed deze arbeid dus graag voor het eigen zieleheil en net zoals bij bijv. de piramiden was het geen slavenarbeid.
    Overigens dien je ook te bedenken dat het interieur van elke kathedraal nù altijd veel leger is dan het 'vroeger' ooit was. En tijdens de Franse Revolutie zijn de laatse kunstschatten geroofd. Maar realiseer je dus dat ze ooit bomvol met rijkdommen waren gevuld.
    Morgen ga ik proberen of ik de Dom van Aken kan bereiken, nl die van Karel de Grote en die is nóg ouder (c. 796 nC.)
    Hoi!