tropische temperaturen

13 juni 2017 - Laàs, Frankrijk

van orthez naar andrein en laàs

het was warm vandaag, correctie het is nog steeds bloedheet! temperatuur van 34 graden mag er 1 meer of minder zijn afhankelijk welke app of meteo je gebruikt. gevoelstemperatuur werd door mijn meteo geschat op 39 graden! ik had echt het gevoel op een gegeven moment, ik liep op een autoweg en de wind viel weg, dat ik zelf een fata morgana aan het worden was. ik voelde de hitte van de weg acuut bij mijn benen omhoog stuwen, van boven en van onderen warmte! toch voor uitkijken maar, ik heb gelezen dat dat best wel hele rare uitslag op je benen kan geven waar je niet zomaar vanaf bent. het is dus echt (sub)tropisch warm, bananenpalmen, cactussen, noem het maar op het is er, inclusief al het ongedierte wat rondvliegt, loopt, kruipt, zweeft of gewoon uit de boom in je nek komt vallen. sommige zijn ook zo groot ;o)) morgen wordt het nog warmer en ik ben zo blij dat ik mijn plu'tje heb? de rest vind het maar vreemd en lastig, loop je dan de hele tijd dat ding boven je hoofd te houden? hoor ik dan, sommigen vinden het feminine :o)) 2017 hallo, maakt dat nog uit? blijkbaar wel! ze lopen dan wel weer rond met plantenspuiten, gevuld met water om zichzelf en evt diegenen waar ze mee oplopen nat te nevelen, het jammere daarvan is dat je er wel nat van wordt maar het afkoelende effect heel tijdelijk is. als je een vaste vernevelinstallatie hebt op je terras is het een ander verhaal! ik loop dus lekker met mijn plu, mijn eigen schaduw creërend! en heb veel minder last van de hitte dan de rest zonder plu ;o))

vandaag dus zoals al vermeld, stijgen en dalen! er zaten een paar gemene kuitenbijters tussen! sommige met natte kleimodder, lekker glijden, anderen steil en heel ongelijkmatig, met stroomsporen uitgesleten en anderen gewoon lang. heftig zweten soms, bij het afdalen weer hele andere problematiek, voor in je schoenen met je tenen continu tegen het leer aan drukken terwijl het al warm en zweterig is daar voor in die schoen, lekker gevoelig soms ;o((

vanmorgen, het wordt steeds drukker, ingehaald door 8 andere pelgrims, we zijn echt de slakken, alhoewel ik vanmorgen eigenlijk best wel lekker liep, aardig tempo er in ook! will bleef vandaag wat achter, wat meer last van d'r hiel! al die vervelende klachtjes her en der in je lijf! de vreemdste bij mij is nog wel mij elleboog! een soort van rsi, als ik hem gestrekt laat hangen dan gaat het zeer doen bij tenniselleboog plek, ik moet hem dus regelmatig bewegen en daar is die stok dan weer een uitkomst voor! en niet alleen voor dat, je hebt ook minder opgezwollen handen, door de centrifugale kracht slinger je het vocht je armen gewoon in en door de stok vast te houden beweeg je je vingers en handen meer en hangen ze minder naar beneden.

qua lopen verder een saaie dag, ook door de temperatuur, je wil zo gauw mogelijk op de plek zijn waar je bedje staat. heel veel mais weer en om een uur of 11 hebben we al geluncht, in een parkje bij een kerk in een heel klein dorp. dorpen, als je ze zo al mag noemen, met een paar huizen, gehuchten meer waar ook helemaal niks te halen viel, geen bakkie koffie of een cola'tje, niets. uiteindelijk na nog een laatste colletje, wel een met een gigantisch uitzicht rondom, zelfs de bergen van de pyreneeën komen door de heiige nevel heen, aangekomen in het dorp waar we opgehaald werden door de eigenaar van een gîte 5 km verderop, in laàs. ook weer klein dorpje, waarbij er wel een kroeg is maar die gaat pas om 19 uur weer open ;o( nu lekker in de tuin, lekker fris gedoucht, een maltje in mijn mik :o) maar afwachten wat er verder komen gaat. zo maar even rondje dorp, op slippers!

de rest horen jullie morgen,

á bientôt, xx

1. Marcus:
    13 juni 2017
    Kleine zilverreiger (egretta garzetta) is een Koereiger (bubulcus ibis)! Meest doorslaggevend bij de identificatie van kleine zilver zijn de zwarte poten (+ gele tenen). Koereiger adult heeft in broedtijd (nu) gele veren op mn borst en kop, gele snavel en grijze poten.
  2. Roy De Boo:
    13 juni 2017
    Gaat goed lees ik. Je bent aardig op weg richting SJPDP. Pootje pijnloos? Die tennisarm heb ik ook. Flink onaangenaam als je je been wilt dubbelvouwen.
  3. Roy De Boo:
    13 juni 2017
    Probeer met die tennisarm maar eens uit je neus te peuteren. Lukt ook niet
  4. Riena:
    13 juni 2017
    Komt het niet door de Paraplu! Ik vind het heel slim dat je er mee loopt! Maakt niet uit of je voor aap loopt! Het scheelt wel een zonnesteek xxx