warm :o(

24 mei 2017 - Périgueux, Frankrijk

van sorges naar perigueux

lekker vega gegeten! mama had haar best gedaan op een ovenschotel met groenten en aardappelpuree er op, gebakken aardappels er bij, voor de vleeseters nog kip in sausje en iets met doperwten en spek en natuurlijk voor iedereen een in een stukken gesneden baquette erbij! daarna, voor mij heel apart, sla met kaas. de kaas ken ik maar de sla nog niet :o)) lekkere chocoladecake met custard pudding erbij! heerlijk! toen nog koffie en thee en ik zat bommetje vol toen er ook nog chocotruffels uitgepakt werden , kon ik natuurlijk niet weigeren ;o) meegeholpen met de afwas en de was opgeruimd en maar weer naar bed :o) kon niet slapen erg vol, opgeblazen gevoel :o( geloof niet dat het met eten te maken heeft, buik hele dag al b'tje van slag!

's morgens om 6 uur al wakker en bed maar uit, spullen gepakt, wat hotspots gesopt en ontbeten. nog een groepsfoto en we konden via een rondje om de kerk, we gaan met onze treintijd mee, voor de boulangerie en een lekker broodje au raisin. we werden uiteindelijk naar de route toe begeleidt met een shortcut door paps. ik doe nu wel zo over de hospitaliers, maar dat komt ook een b'tje omdat ik me er weer kind door ga voelen, sommigen gedragen zich ook een b'tje zo. ze helpen je met onderdak, maken eten voor je, vertellen je waar alles is, bellen voor je naar andere slaapadressen en socialiseren ook met de groep. in het frans is het een heel begrip dat zich niet zomaar laat vertalen naar het nederlands, dan krijg je ziekenhuis bij google :o(( ik heb groot respect voor ze (tot nu toe alleen getrouwde stellen meegemaakt) ze offeren een hele week, sommigen zelfs 2 weken van hun vrije tijd op om de pelgrims te begeleiden! RESPECT!

lekker gelopen, wel warm, hee zelfs en het wordt nog warmer, morgen 33 graden met een hitte waarschuwing! vandaag veel door de bossen gelopen en dat helpt wel, zelfs een beetje koel. 's morgens lekker alleen en later weer met de hele groep. ik heb nog 1 mooi orchidee'tje gezien die met een balletje (soort kerstballetje) de rug van de insecten bestuift voor de volgende orchidee, denk ik :o)

bij aankomst in perigueux, heel veel in de zon gelopen, uit het bos vandaan! warm, warm, warm en zweten, veel zweten want we moesten ook nog omhoog lopen en niet zo'n klein b'tje ook! al mijn water ging er door. tijdens de tocht naar de kathedraal, ook maar op zoek naar een cordonnier  (schoenmaker) voor nieuwe inlegzooltjes, de andere nieuwe waren te klein en veroorzaakten blaarachtige verschijnselen, ingevoerd in google en ja hoor vlakbij de kathedraal was er één, bleek dus een cordonniere zonder scoenen te zijn maar met leren riemen en verder alleen maar messen en dat soort werk :o( nog een x google leverde weer een hit op! en wel daar waar we afgeslagen waren van de straat waar we liepen om bij de die zaak van de eerste hit te komen ;o)) even wat extra metertjes gemaakt!

de kathedraal was mooi, buiten mooier dan binnen, een moors effect erbij. er was ook een speciale alkoof voor st jacob en daar hebben we natuurlijk even een kaarsje gebrand, voor iedereen die onderweg is! nu heb ik geleerd van de zusters uit het lidwinaziekenhuis, dat een reis veel meer is dan alleen maar van a naar b transport! ook het leven is een reis bijv. de pasgeborenen op de kraam hadden allemaal een beeldje vann st jacob onder het aankledkussen en kregen dat ook mee naar huis, mooi hè. terwijl ik naar de andere schoenmaker was werd will door de kerkbegeleiders naar een ruimte, open, gebracht waar de monniken vroeger baden, een vierkant met een zuilengang er omheen. elke muur noord, oost, zuid en west hadden een betekenis, noord was geloof ik voor de duivelse dingen des levens, oost voor de heer, en de andere twee ben ik even kwijt, mijn ding ook niet zo, marc zou het wel weten allemaal, onthouden ook ;o)

daarna op terras nog 2 blondjes gehad, will aan de witte, terwijl we op zoek waren naar een slaapplaats, moeilijk te vinden hier in deze contreien, het is ook hemelvaart etc en dat houdt in dat de fransen een lang weekend hebben! dus alles zit vol of de mensen zijn zelf weg voor een lang weekend :o( we blijven hoop houden! lukt het niet dan moeten we 33 km lopen ;o( in een bloedhitte!

onderweg naar de gîte eindelijk de naald kunnen vinden die will nodig heeft om de vit b12 te injecteren, een dunne! daar aangekomen werden we allervriendelijkst en druk ontvangen door de hostess, een jonge vrouw die het overgenomen had van haar vader, b'tje adhd maar heel lief en ze sprak ook nog heel goed engels. patricia en lilian waren er al, die waren meteen na de kathedraal naar de gîte gelopen en al aan het soppen en net klaar met douchen waardoor wij ook meteen het zweet van ons af konden spoelen, heerlijk!

cassandre wist een lekker, afrikaans bleek later, restaurant en een winkeltje waar we de nodige boodschappen voor de volgende dag konden doen. uiteindelijk laat uit eten met patricia en lilian, en daardoor ook laat terug! eten was lekker, ik had vlees in pindasaus, de afrikaanse variant dan.

meteen naar bed gegaan, niet eens tanden gepoetst :o))

morgen maar vroeg weg en kijken wat het doet met het weer en lopen. bij de pharmacie in ieder geval vandaag ORS gekocht, dat krijgen baby's ook als ze uitgedroogd zijn door diarree en werkt ook goed als je door zweten veel zouten etc kwijtraakt! ik ben dus wel wat voorbereid :o)

à tout à l'heure,

xx

1. Riena:
    25 mei 2017
    Ook trullles in Frankrijk?