what to do in nevers

28 april 2017 - Nevers, Frankrijk

what to do in nevers :o)

ik ken nevers al een b'tje, zijn hier vorige x geland, 1 jr terug alweer. toen liep ik de hele week omdat will problemen had met rug en nek alleen, will heeft haar vuurdoop nu wel gehad, ik moet nog! ik liep dan wel alleen maar 's avonds was er toch weer gezelschap van riena en will en de 1ste paar dagen marrét en joke.

ga zo op pad, heerlijk geslapen, lekkere lange nacht. werd wakker met rugpijn, of dat nu van de rugzak komt of door het lange liggen...... zeg het maar. 1st maar eens het resto'tje proberen te reserveren voor vanavond welke marrèt (lekkere smulpaap) aanbevolen heeft, vorige x lukte het niet helaas.

nu dus wel, vanavond eten, 2**, mjammie. het leuke was dat terwijl ik de deur uitstapte ik een app kreeg van marrèt met links van dat restaurant, ik popte net in haar hoofd op toen ik erheen liep, is er toch meer tussen hemel en aarde........

na de gereserveerd te hebben lekker aan het links rechts lopen geslagen, je gaat lopen en dan neem je de 1ste links of rechts en dat wissel je iedere x weer af, dus links en dan rechts en dan weer links etc etc. je komt op die manier soms op de meest vreemde of mooie plekken terecht, plekken waar wat gebeurt of te zien is.

terwijl ik zo liep was ik aan het zingen, voor mij liep een vrouw van een jaar of 60 en die complimenteerde mij met mijn zangkunst en dat het een vrolijk liedje was, ze zal ongetwijfeld toondoof zijn :o) want zo schoon zijn mijn zangkunsten nou ook weer niet :o(

vervolgens een heel verhaal (haar verhaal) over dat ze getrouwd was met een spaanse man en dat ze veel gedanst had, tango, salsa etc mooi maar ook zulke verdrietige muziek en dat de wereld wel wat vrolijkheid kon gebruiken maar dat de dansvorm voortkomend uit die tangomuziek zo mooiiii was.

uiteindelijk na een lange straat moest ik weer links en heb haar gedag gezegd, mooie, lieve ontmoeting op straat in nevers, hoe mooi kan het leven zijn, scherp in contrast met de "parisien" ervaring van gisteren.

door dat rechts linksen kwam ik uit op een straat dat ik dacht dit ken ik, daar bleek dus de camino te lopen, het pad wat ik verleden jaar gelopen heb, dat ben ik toen maar een stukje gaan vervolgen  en vervolgens weer terug naar het centrum.

morgen ga ik hem een stuk verder teruglopen, will tegemoet! die komt morgen in nevers aan.

nog een lekkere crepe verorberd met een glas kir breton, gemaakt met cider, er naast.

na de siësta, ik had het nodig ;o) kreeg ik een verontrustend appje van will, die was aangekomen bij een gîte (soort klein hotel / b&b) en daar kon ze alleen slapen als ze een credencial kon laten zien! oeps, ik kon die van mij niet meer vinden en daarom dus ook niet meegenomen of een nieuwe besteld, ik dacht dat het alleen was voor in santiago dat je je einddiploma kreeg, heb ik niet zoveel mee dus ook de moeite verder niet genomen om een nieuwe te regelen.

toch maar eens gaan zoeken op internet of het mogelijk was om er een op te laten sturen, ja dus, maar ging wel 5 dagen duren. vervolgens dacht ik VVV en ja, daar kwamen ze met de oplossing; bij het klooster van bernadette hier in nevers kon ik er een kopen voor €2,= met stempel en al van een hele lieve sœur martine, ik was helemaal ontroerd, heb ik vaker de laatste tijd, voelt goed, gewoon omdat op onverwachte momenten mensen zo lief kunnen zijn en wat voor een ander doen.

op papier ben ik dus nu lid (noem je dat zo?) van het bisdom haarlem, ze gaan er van uit dat je de camino loopt om religieuze redenen. er is zelfs een hele discussie over of je wel of niet een einddiploma krijgt als je geen gelovige bent dit allemaal om de boel een b'tje zuiver te houden, er is namelijk nogal wat "vervuiling" van niet gelovigen die ook lopen.

om dit te vieren heb ik me maar gestort op een lokaal blondje, het werden er uiteindelijk 2! rur'ale, erg lekker biertje moet ik zeggen :o)

ondertussen blijven de appjes van de siciliëgroep binnenkomen, heb het er best wel druk mee.

morgen weer verder, vanavond 1st lekker eten en morgen will tegemoet lopen, hoop dat ik de weg ook verder nog terug kan vinden :o)

1. Riena:
    28 april 2017
    Je schrijft leuk, en wat een geluk dat je toch ern Paspoort hrb kunnen krijgen! Groetjes aan Willy morgen, xxx
  2. Marianne:
    28 april 2017
    Die niet gelovige vervuilen de boel weer eens loop ze! X
  3. Josje:
    28 april 2017
    Wat ontzettend leuk om jou reis en die van je metgezel (morgen ) te kunnen lezen. Zo maak je nog eens wat mee als je zelf thuis zit en bedenkt dat de enige beweging die dag het uurtje lopen met de hond is . Veel wandelgenot en denk wel aan jezelf . Groetjes
  4. Saskia:
    30 april 2017